جمعه 31 فروردین 1403

رشد ابعاد تکنیکی و محتوایی آثار در یازدهمین دوسالانه سرامیک

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رشد ابعاد تکنیکی و محتوایی آثار در یازدهمین دوسالانه سرامیک

تهران - ایرنا - عضو شورای انتخاب آثار یازدهمین دوسالانه سرامیک گفت: بخش تئوریک در سرامیک بسیار قوی شده و سرامیست‌ها در بخش مفهوم‌سازی و محتواسازی قوی شده و یاد گرفته‌اند در میان هزاران تکنیکی که در سرامیک هست برای انتقال مفهوم مورد نظر خود کدام تکنیک را انتخاب کنند.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی یازدهمین دوسالانه سرامیک، بهزاد اژدری عضو شورای انتخاب یازدهمین دوسالانه سرامیک درباره چگونگی بروز و ظهور موضوع خودکاوی در آثار و تکنیک آثار راه یافته به دوسالانه سرامیک گفت: من یک فرایند را در کلیت می بینم و به نظرم سطح کارها نسبت به دوره قبل دوسالانه که البته 9 سال پیش بود بالاتر رفته که بخشی از آن جبر زمانه است. به هر حال با گذشت زمان، امکانات دسترسی به منابع زیاد شده و نقش آموزش را نباید در این میان از نظر دور داشت.

وی ادامه داد: برای کسانی که پیگیر آموزش هستند، بخش تئوریک بسیار قوی شده و سرامیست ها در بخش مفهوم سازی و محتوا سازی قوی شده و یاد گرفته اند در میان هزاران تکنیکی که در سرامیک هست برای انتقال مفهوم مورد نظر خود کدام تکنیک را انتخاب کنند. حتی الان برخی ایرادات ما به آثار این بود که مفهوم اثر با تکنیک همخوان نبود و به عبارتی فن و هنر کنار هم ننشسته بود و در سرامیک این یک مساله مهم است چون امکانات زیادی در سرامیک وجود دارد و باید هنرمند بتواند گزینش کند.

من از قبل هم می دانستم حتما وقتی اصل آثار را می بینیم از تصاویری که در مرحله اول ارسال کرده بودند و دیدیم بهتر هستند و برخوورد فیزیکی با اصل آثار حس دیگری دارد و همین هم شد و تنوع بسیار خوبی را شاهد هستیم. یک نکته هم رو به رو شدن با یک روحیه خشم و اعتراض است که با توجه به موضوع خودکاوی و اینکه شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه و موضوع کرونا و سلامتی در خطر را شاهد هستیم طبیعی است چون کار هنرمند بیان همین رنج ها و آسیب هاست.

این عضو شورای انتخاب دوسالانه سرامیک در ادامه گفت: به هر حال در سرامیک شما هم می توانید نرمی و لطافت را نشان بدهید و هم شکننده بودن و خشن بودن را و برای هر دو نوع این نگاه متریال هست. اساسا وقتی یک کاسه ای خیلی ظریف و شفاف می تواند ساخته شود اما همان کاسه وقتی زمین می خورد و می شکند، خشن و تیز می شود یعنی دو وجهه همین موضوع را نشان می دهد. اینکه یک آدم آرام هم می تواند در یک شرایط خاص تبدیل به یک آدم پرخاشگر شود.

وی درباره اینکه رشد تکنیکی آثار سرامیک را حاصل چه چیز می دانید نیز گفت: به نظرم این رشد محصول یک فضای آکادمیک رو به رشد است. منظورم از فضای آکادمیک لزوما دانشگاه نیست بلکه امروزه آموزشگاه هایی نیز برای این منظور فعال هستند. بدترین قسمت این ماجرا شاید این باشد که در دانشگاه ها اتفاقا به دلیل نبود امکانات شاید از آموزشگاه ها عقب هم بی افتند. حتی به نظر من خود فضای مجازی هم امروز یک فضای آکادمیک را ایجاد کرده یا به آن کمک کرده است.

وی در پایان بیان کرد: یکی از نگرانی های من با دیدن اصل آثار و روند رو به رشد آن این است که ظرف ما برای نمایش این آثار کوچک است و باید برای آن فکری کنیم.

انجمن هنرمندان سفالگر ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران را در آبان و آذر ماه امسال در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران، این دوسالانه با دبیری هیربد همت آزاد، قرار است با هدف پرداختن به قابلیت‌های رسانه‌ای سرامیک و همچنین توجه به بیان شخصی هنرمندان با درونمایه «خودکاوی» برگزار شود.

*س_برچسب‌ها_س*