جمعه 10 فروردین 1403

رشد 26 درصدی صادرات ایران به 15 کشور همسایه، هند و چین

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
رشد 26 درصدی صادرات ایران به 15 کشور همسایه، هند و چین

بررسی وضعیت صادرات در فروردین 1401 نشان می‌دهد صادرات ایران به 15 کشور همسایه به علاوه هند و چین نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 26 درصد رشد داشته است.

بررسی وضعیت صادرات در فروردین 1401 نشان می‌دهد صادرات ایران به 15 کشور همسایه به علاوه هند و چین نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 26 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گزارش سازمان توسعه تجارت که از داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده، در فروردین ماه 1401 بیشترین میزان صادرات در بین کشورهای همسایه به امارات، عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان بوده است. ارزش صادرات در یک ماهه اول امسال به کشور امارات 668 میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات 360 میلیون دلاری به این کشور در یک ماهه سال گذشته، صادرات به این کشور 86 درصد رشد داشته است.

اما صادرات به عراق در یک ماهه ابتدای امسال و در مقایسه با سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است به این ترتیب که ارزش صادرات به عراق در یک ماهه ابتدای امسال 426 میلیون دلار بوده است در حالی که ارزش صادرات به عراق در یک ماهه فروردین سال گذشته 437 میلیون دلار بوده است. به ترکیه در یک ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 98 درصد رشد داشته به طوری که صادرات به ترکیه از 182 میلیون دلار در فروردین ماه گذشته به 361 میلیون دلار در فروردین ماه سال جاری رسیده است. صادرات به افغانستان در یک ماهه اول امسال 108 میلیون دلار و به پاکستان 82 میلیون دلار بوده است. صادرات ایران به چین در یک ماه نخست امسال یک میلیارد و 291 میلیون دلار و در یک ماه نخست سال 1400 در مجموع 999 میلیون دلار بوده که به این اساس صادرات به این کشور به لحاظ ارزشی 29 درصد رشد داشته است. صادرات به هند 18 درصد کاهش داشته است یعنی صادرات ایران به این کشور از 124 میلیون دلار در یک ماه نخست سال گذشته به 102 میلیون دلار در فروردین ماه امسال رسیده است. در مجموع میزان صادرات کشور در یک ماه نخست امسال به 15 کشور همسایه به ارزش یک میلیارد و 291 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با صادرات یک میلیارد و 426 میلیون دلاری به 15 کشور همسایه در ماه نخست سال گذشته صادرات 28 درصد رشد داشته است. جمع صادرات در یک ماه نخست امسال به چین و هند به ارزش یک میلیارد و 393 میلیون دلار بوده است و جمع صادرات به 15 کشور همسایه به علاوه هند و چین در فروردین ماه امسال 3 میلیارد و 220 میلیون دلار بوده است. طبق گزارش‌ها جمع کل صادرات کشور در نخستین ماه سال یعنی فروردین 3 میلیارد و 699 میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات 2 میلیارد و 969 میلیون دلاری در سال گذشته صادرات کشور در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24.6 رشد داشته است. باید توجه داشته باشید صادرات به اغلب کشورهای همسایه، چین و هند به لحاظ وزنی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی بوده است.

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سال‌های گذشته یک سری اقدامات و فعالیت‌هایی صورت گرفته بود و در حال حاضر رئیس‌جمهور هدف‌گذاری کرده است تا بتوانیم در 4 سال آینده حداقل 35 میلیارد دلار افزایش صادرات غیرنفتی داشته باشیم و با این هدف‌گذاری باید سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات را منطبق کنیم. به گفته رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران مطالعات سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که از کشورهای همسایه به علاوه چین و هند حداقل 100 میلیارد دلار می‌توانیم کسب درآمد کنیم، این بازارها را می‌شود در اختیار گرفت فقط باید تسهیل صورت گیرد و دولت نیز کارشکنی نکرده و موانعی برای تاجر و صادرکننده ایجاد نکند. بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، شاهد روند مثبتی در تجارت خارجی کشور هستیم به طوری که تجارت غیرنفتی کشور در 4 ماه نخست امسال با 46 میلیون و 815 هزار تن کالا به ارزش 34 میلیارد و 480 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.

رشد 26 درصدی صادرات ایران به 15 کشور همسایه، هند و چین 2