پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

رشد 200 درصدی فروش اموال در مزایده الکترونیکی

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
رشد 200 درصدی فروش اموال در مزایده الکترونیکی

وضعیت نابسامان انبارهای سازمان اموال تملیکی در کشور یکی از مصادیق تضییع حقوق عامه بود، حفاظت از بیت‌المال و صیانت از حقوق عامه از جمله وظایف ذاتی قوه قضائیه است، دستگاه قضا گام نخست را برای برطرف کر

به گزارش مشرق، در تاریخ دهم آبان 1400 رئیس دستگاه قضا با گلایه از وضعیت نگهداری کالاها در انبارهای سازمان امور تملیکی و گمرکات کشور که بعضا منجر به فاسد شدن برخی از آن‌ها می‌شود، گفت: به رئیس جمهور و رئیس مجلس اظهار کرده‌ام که این موضوع با عقل و منطق و شرع پذیرفته نیست؛ چراکه کالاهای زیادی می‌آید و در انبار گمرک می‌ماند و انبار را اِشغال می‌کند و وقتی انبار ِاشغال شد محلی برای کالای دیگر که باید تخلیه شود موجود نیست و باید در نوبت بماند که این موضوع هزینه بر است.

چهار روز بعد حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در بازدیدی چند ساعته از انبار مرکزی جمع آوری و فروش اموال تملیکی در تهران مشکلات این مجموعه را از نزدیک مورد بررسی قرار داد و در جهت صیانت از حقوق عامه از مسئولان سازمان اموال تملیکی خواست به وضعیت انبارهای اموال تملیکی سامان دهند.

ورود رئیس دستگاه قضا به موضوع ساماندهی اموال تملیکی که با کمک سایر قوا و دستگاه‌های مربوطه صورت گرفت، تحولی در سازمان اموال تملیکی ایجاد کرد و به دنبال آن استان‌های سراسر کشور نیز در جهت تعیین تکلیف کالاها در انبارهای خود اقداماتی را انجام دادند.

در پی دستور رئیس دستگاه قضا، از روز 18 آبان 1400 تیمی متشکل از دادسراهای مختلف استان تهران با 25 قاضی در سازمان اموال تملیکی مستقر شد و به بررسی پرونده‌های قضایی که در سازمان اموال تملیکی بلاتکلیف بود، پرداخت.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مزایده فوق‌العاده الکترونیکی سازمان اموال تملیکی

پس از آن نمایندگان قوه قضائیه از انبارهای اموال تملیکی بازدید کردند و در جریان اهم مشکلات انبارهای اموال تملیکی قرار گرفتند و در جریان این بازدیدها، نمایندگان قوه قضائیه با کالاهایی مواجه شدند که با گذشت چندین سال هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، از جمله کالاهایی که از سال 92 در انبار دپو شده‌اند و نمایندگان قوه قضائیه در همان محل بازدید، نسبت به پیگیری علت عدم تعیین تکلیف برخی از این کالاها اقدام کردند.

رئیس عدلیه در تاریخ 20 آبان 1400 در نشست تخصصی سه ساعته برای بررسی وضعیت و مشکلات فرایند مبارزه با قاچاق کالا و مسائل مربوط به اموال تملیکی که متعاقب بازدید میدانی روز 14 آبان 1400 از انبار مرکزی سازمان اموال تملیکی استان تهران برگزار شد، گفت: متأسفانه با وجود مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز در طول سالیان گذشته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم و سالیانه میلیاردها دلار قاچاق ارز و کالا صورت می‌گیرد.

در ادامه علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران در تاریخ 15 آذر 1400 از انبار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در تهران بازدید کرد و در جریان عملکرد و مسائل و مشکلات این مجموعه قرار گرفت و از مسئولان سازمان اموال تملیکی خواست به وضعیت انبارهای اموال تملیکی سامان دهند.

در این بازدید دادستان تهران در رابطه با برخی از گزارش‌هایی که تهیه شده بود دستورات قضایی را صادر و مقرر شد کارگروهی متشکل از معاونان دادستان و نمایندگان سازمان‌های متولی تشکیل شود و موضوعات مطرح شده را پیگیری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار تعیین تکلیف سریع وضعیت اموال شد و تاکید کرد با اقدامات جهادی سریعا وضعیت این اموال مشخص شود اگر نیاز به امحاست امحا شود و اگر نیاز هم به مزایده دارد باید سریعا تعیین تکلیف شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در تاریخ 12 اسفند 1400 نیز بازدیدی از انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان داشت که باتوجه به اهمیت انبارهای این استان گام مهم دیگری در تعیین تکلیف کالاها برداشته شد و رئیس دستگاه قضا بر امحای کالاهای قاچاق و ممنوعه و کالاهای فسادپذیر با کمترین هزینه و ضرورت تعیین تکلیف سریع کالاهای توقیف شده سریع‌الفساد در این بازدید تاکید کرد.

رئیس عدلیه در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضایی استان‌ها در سال 1401 گفت: موضوع نظارت بر گمرکات و بنادر و ساماندهی انبارهای سازمان اموال تملیکی، درد کهنه‌ای بود که در ماه‌های پایانی سال گذشته گام‌های بسیار بلندی برای بهبود وضعیت آن برداشته شد از طرفی روند ساماندهی گمرکات، بنادر و انبارهای اموال تملیکی باید همچنان ادامه پیدا کند تا از این طریق هم از بیت‌المال و اموال مردم صیانت شود و هم یک بستر و گلوگاه بزرگ فساد بسته شود.

سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در تازه ترین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد که ورود ریاست جمهور و رئیس قوه قضائیه به موضوع تعیین تکلیف کالاهای تحت تملک در سال گذشته، نقطه عطفی در تاریخ این سازمان بوده است به طوریکه با همکاری و همیاری مراجع رسیدگی کننده به‌ویژه قوه قضائیه در طول مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور، انبارهای مملو از کالا را تعیین تکلیف و تخلیه شد که این موضوع یکی از برنامه‌های راهبردی دولت بوده است.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی حضور رئیس قوه قضائیه و مشارکت دادگستری‌های سراسر کشور، تعزیرات حکومتی و دیگر مراجع رسیدگی کننده را از جمله عوامل موثر در ساماندهی انبارها و سرعت بخشی به تعیین تکلیف اموال تملیکی عنوان کرد و در ادامه گفت: فروش اموال به ویژه در بخش مزایده‌های الکترونیکی رشد قابل توجهی داشته و از سوی دیگر با برگزاری حراج‌های حضوری و امکان مشارکت بیشتر مردم تلاش شد انحصار برای شرکت در حراج و مزایده‌ها شکسته شود.

به گفته وی میزان فروش سازمان اموال تملیکی از محل مزایده‌های الکترونیکی در اردیبهشت و خرداد ماه امسال به ترتیب معادل 219 و 315 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 200 درصد افزایش داشته است.

همچنین کالاهایی که از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تعیین تکلیف شده بیش از هشت هزار میلیارد تومان بوده است و متوسط رشد ماهانه انهدام در کل کشور معادل 87 درصد است.

در طی دوره مذکور میزان کالای استردادی و به فروش رفته هر کدام به ترتیب 80 و 93 درصد رشد داشته است و کالاهای متروکه اعاده شده با کاهش 81 درصدی روبرو شده است و هیچ کالای سنواتی مربوط به قبل از سال 1400 در انبارهای اموال تملیکی موجود نیست.

اقدامات صورت گرفته در زمینه تعیین تکلیف کالاها در انبارهای سازمان اموال تملیکی حاکی از آن است که پس از تأکیدات ریاست قوه قضائیه در خصوص لزوم تسریع در تعیین تکلیف اموال موجود حرکت رو به جلویی صورت گرفته که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

منبع: فارس