پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

رصد ستاره‌ای جوان در 16 هزار سال نوری از زمین

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
رصد ستاره‌ای جوان در 16 هزار سال نوری از زمین

ستاره شناسان موفق به رصد یک ستاره کمیاب تازه متولد شده در فاصله 16 هزار سال نوری از زمین شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، این ستاره نوترونی که برآورد می‌شود فقط 240 سال سن داشته باشد، ابتدا اوایل ماه مارس توسط رصدخانه Neil Gehrels Swift ناسا کشف شد. این ستاره حضور خود را با فوران گسترده اشعه ایکس نمایان کرد.

ستاره شناسان در آمریکا و اروپا اندکی پس از ردیابی این اشعه‌های X،، تلسکوپ NuSTAR ناسا و رصدخانه XMM-Newton آژانس فضایی اروپا را به سمت این جسم ستاره ای نشانه رفتند. جزییات این رصدها در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ستاره نوترونی هسته فروپاشی‌شده یک ستاره بزرگ است که پیش از فروپاشی جرم آن، در مجموع بین 10 تا 29 جرم خورشیدی بوده است. ستاره‌های نوترونی کوچکترین و متراکم‌ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند. هنگامی که ستاره پر جرمی به شکل ابرنواختر منفجر می‌شود، گاهی هسته آن می‌تواند سالم برجا بماند.

ستاره نوترونی تازه کشف شده بسیار بسیار جوان و قوی است. این ستاره که Swift J1818.0-1607 نامیده می شود، دارای میدان مغناطیسی هزار برابر قدرتمندتر از میدان مغناطیسی معمولی ستاره های نوترونی است.

همچنین Swift J1818.0-1607 بخشی از یک گروه منحصر به فرد از ستاره های نوترونی است که مگنتار خوانده می شوند. مگنتار (Magnetar) یا ستاره مغناطیسی، نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد.

محققان با مطالعه خصیصه های فیزیکی این جرم ستاره ای توانستند سن این ستاره نوترونی را برآورد کنند. این تحقیق نشان می دهد که Swift J1818.0-1607 جوانترین مگنتاری است که تاکنون کشف شده است.

لینک کوتاه: asriran.com/0034uZ