جمعه 10 فروردین 1403

روایتی از «جنایات آلمانی و مکافات روسی»+ فیلم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
روایتی از «جنایات آلمانی و مکافات روسی»+ فیلم

«جنایات آلمانی و مکافات روسی»، نوشته دانیل گرانین توسط انتشارات نیستان منتشر شده است. شهرام همت‌زاده در ویدئویی به معرفی این کتاب پرداخته است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «جنایات آلمانی مکافات روسی» نوشته دانیل گرانین باترجمه نازیلا حاجیوا و فضه نظری توسط انتشارات نیستان منتشر و روانه بازار نشر شد.

گرانین، نویسنده فقید روسیه هنگام هجوم آلمان نازی به خاک روسیه به ارتش سرخ پیوست و تا پایان جنگ جهانی دوم در ارتش باقی ماند و همین مدت اقامت در ارتش به کمک او آمد تا یکی از مشهورترین آثار او نوشته شود و کتابی درخشان درباره محاصره لنین‌گراد از سوی نازی‌ها شکل بگیرد. گرانین نخستین کتابش را با الهام از تجربیاتش به عنوان یک مهندس در سال 1949 و با شرح نبرد دانشمندان با بوروکراسی خشک و بی‌عاطفه می‌نویسد و پس از آن با تالیف آثاری مانند «محاصره» در زمره نویسندگانی می‌شود که در دوران سلطه حزب کمونیست بر روسیه داستان‌های خوفناک از نجات‌یافتگان از محاصره لنینگراد روایت می‌کند و حتی در زمان حکومت گورباچوف به دلیل نوشتن کتابی درباره زندگی نیکلای تیموفیو ریسوسکی و شرح سرکوب‌های دوران استالین تحسین می‌شود تا نشان دهد که خود حکومت سوسیالیستی شوروی سابق نیز دیگر تاب مقاومت و پنهان‌کاری درباره آنچه بر تارک سابقه سیاسی آن نوشته شده است را ندارد.

او در کتاب «جنایات آلمانی مکافات روسی» که نیم‌نگاهی به اثر سترگ ادبیات روسیه را نیز دارد داستان زندگی دختری روس‌تبار و پسری آلمانی‌تبار را روایت می‌کند که در جدال میان عشق و مهاجرت از سرزمینی که در آن زیست می‌کنند بازگو شده است. او در پیشگفتار این رمان این تم را چنین روایت کرده است و عنوان می‌کند که عشق نیرویی است که ملیت و حد و مرزی برای خود متصور نیست و سرنوشتی که می‌پسندد را رقم می‌زند.

بازچاپ 4 اثر از مجموعه داستان‌های برگزیده «اُ. هنری» توسط نیستان دیدار محمدرضا بایرامی با مخاطبان در غرفه کتاب نیستان

این رمان داستانی است از زندگی انسان‌هایی که در بستر عجیب‌ترین و سهمگین‌ترین حوادث تاریخی به شکلی اعجاب‌آور زندگی کرده و زنده می‌مانند و خود را در نبردی تازه پس از آن، در مواجهه با پدیده‌ها و زیست بوم فکری جامعه پس از جنگ می‌بینند، جامعه‌ای که تصمیم ندارد دربرابر خواست مردمش پس از دوران سیاه جنگ سر تسلیم فروبیاورد و حاضر به نبرد تن به تن با تمامی آنهاست. گرانین در کنار این مساله برخی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود پیرامون نظام زیستی در اتحاد جماهیر شوروی سابق و تفکر در آن را پیش چشم مخاطب خود می‌کشد و نمایی تازه و بکر و به شدت رشک‌برانگیز از انسان رشد پیدا کرده در بستر ایده‌آل‌های سوسیالیزم به نمایش می‌کشد که بی‌نیاز از نقد، خود به روشنی گواهی است بر فرجام این ایدئولوژی برای پیروان آن.

شهرام همت‌زاده در ویدئویی به معرفی این کتاب پرداخته است. او در این ویدئو می‌گوید: کتاب با به تصویر کشیدن قهرمان داستان خواننده را به دوران پسا جنگ جهانی دوم می‌برد. نویسنده با ذکر حقایق تاریخی از دانشمندان بزرگ آلمانی که ابتدا در خدمت هیلتر بودند و بعد به خدمت روسیه درآمدند و در ساخت بمب اتم مشاکرت کردند‌، حرف می‌زند. قهرمانان اصلی داستان عاشق یکدیگرند اما قادر به درک هم نیستند.

وی همچنین با اشاره به ترجمه کتاب ادامه می‌دهد: با اینکه معمولاً و نه همیشه ترجمه مشترک با مشکلاتی مواجه است‌، اما در این کتاب با ترجمه روان و یکدستی مواجه هستیم.

انتشارات نیستان این کتاب را در 144 صفحه به قیمت 30 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

روایتی از «جنایات آلمانی و مکافات روسی»+ فیلم 2