پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

روسیه و عراق درباره گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی گفت وگو کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روسیه و عراق درباره گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی گفت وگو کردند

مسکو - ایرنا - نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه با فواد حسین وزیر خارجه عراق دیدار کرد و دو طرف درخصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه انرژی گفت وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت انرژی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که شولگینوف و فواد حسین دورنمای توسعه همکاریهای دوجانبه در عرصه نفت و گاز را بررسی کردند.

وزیر انرژی روسیه گفت که در نتیجه همکاریهای روسیه و عراق در چند سال اخیر، حجم سرمایه گذاریهای شرکت های روسی در توسعه میادین نفتی عراق، از مرز 10 میلیارد دلار فراتر رفته است.

دو طرف در جریان این دیدار، وضع جاری و طرح های بالقوه شرکت های روسی در عراق از جمله همکاری در عرصه نفت و گاز و مدرنیزه کردن و نوسازی طرح های انرژی را بررسی کردند.

همچنین طرفین اعلام کردند که دو کشور در عرصه بین المللی همکاریهای ثمربخش و سودمندی دارند.

شولگینوف گفت که از عراق برای تلاش های سازنده در چارچوب اوپک پلاس و بخاطر تلاش ها برای تثبیت بازار جهانی نفت قدردانی می کنیم.

وی افزود: با توجه به مشارکت فعال طرف عراقی، ما به بنای گفت وگوها و روابط سازنده ادامه خواهیم داد.

روسیه از سال 2008 میلادی که 12 میلیارد و 900 میلیون دلار بدهی خود را به عراق بخشید، روابط انرژی خود را با بغداد از طریق عقد قرارداد چهار میلیارد دلاری با عراق آغاز کرد تا بخشی از پس رفت مناسبات دوجانبه ای که در نتیجه اشغال عراق در 2003 آسیب دیده بود، جبران کند.

روس ها از آن زمان، ورود آرام خود را به بخش انرژی در عراق کلید زدند که بخش عمده آن، از دروازه کردستان عراق بوده است.

دو شرکت بزرگ نفتی روسیه «لوک اویل» و «گاز پروم» در 2012 میلادی با قراردادهای نفتی با دولت محلی اقلیم کردستان عراق، روابط انرژی را با این کشور آغاز کردند.

در 2017 با وجود مخالفت صریح بغداد، از قراردادهای نفتی برخی شرکت های روسی با اربیل اما شرکت «روس نفت» قرارداد 3.5 میلیارد دلاری را با اقلیم کردستان عراق برای توسعه صادرات نفت این اقلیم به ترکیه را امضا کرد.

وزیر خارجه روسیه دیروز در نشست خبری با فواد حسین گفت که روسیه و عراق در عرصه انرژی همکاریهای پرحجم و گسترده ای دارند و روسیه در طرح های انرژی این کشور مشارکت می کند.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد که برخی شرکت های روسی ازجمله روس نفت و گازپروم در طرح های عراق مشارکت می کنند و حجم سرمایه گذاری روسیه در طرح های انرژی این کشور به 13.5 میلیارد دلار می رسد و همکاریها در این عرصه ها درحال گسترش است.

*س_برچسب‌ها_س*