جمعه 31 فروردین 1403

روسیه و چین قاطع‌تر از هر زمان دیگر با اقدامات آمریکا مقابله می‌کنند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
روسیه و چین قاطع‌تر از هر زمان دیگر با اقدامات آمریکا مقابله می‌کنند

کارشناس مسائل روسیه معتقد است که روسیه و چین قاطع‌تر از هر زمان دیگر با اقدامات ایالات متحده آمریکا مقابله می‌کنند.

محمود شوری کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت روسیه و چین از ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: روسیه و چین پیش از این هم بار‌ها تاکید کرده بودند که مخالف سیاست‌های آمریکا در قبال ایران هستند و تلاش‌های واشنگتن برای عدم لغو تحریم تسلیحاتی ایران را نپذیرفته‌اند.

او افزود: حمایت چین و روسیه از ایران دلایل پیچیده‌ای ندارد و نیاز به استدلال‌های سختی نیست که متوجه شویم که مسکو و پکن در این سطح و به طور جدی با سیاست‌های آمریکا مخالفت می‌کنند.

شوری ادامه داد: در حقیقت نوع سیاست‌های آمریکا در ماه‌های اخیر به گونه ای بوده است که دیگر راهی برای دفاع باقی نگذاشته است و روسیه و چین به عنوان دو عضو شورای امنیت وظایف ذاتی خود را انجام می‌دهند و در حال حاضر کاری فراتر از این نمی‌کنند.

کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: روسیه و چین به عنوان دو امضا کننده توافق نامه برجام به شدت نگران حفظ این آن هستند و در کنار آن این دو کشور به عنوان دو عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین الملل را هم بر خود قائل هستند.

بیشتر بخوانید

او افزود: روسیه و چین می‌دانند با این نوع سیاست‌های یک جانبه‌ای که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند، امنیت بین الملل با مخاطره بیشتری مواجه خواهد شد و هیچ گزینه مثبتی در رفتار‌های آمریکا برای امنیت بین المللی نمی‌بینند. علاوه بر این مسکو و پکن به عنوان دو کشوری که می‌توانند همکاری‌های تسلیحاتی با ایران داشته باشند برای دوران پس از لغو تحریم‌های ایران برنامه ریزی کرده اند و این انتظار را دارند بعد از لغو این تحریم‌ها امکان تعامل معامله‌های تسلیحاتی با ایران برای آنها فراهم شود.

شوری تاکید کرد: منافع‌های متعدد روسیه و چین با ایران با هم گره خورده است و اکنون شاهد هستیم که این دو کشور قاطع‌تر از هر زمان دیگری با اقدامات آمریکا مقابله می‌کنند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه تنش‌های اصلی خاورمیانه خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری بر ایران است، گفت: این ادبیات رسمی نماینده چین و روسیه همانطور بود که پیش از این هم توسط رهبران و وزارتخانه‌های این کشور اعلام شده است و آنها به شدت روی این مسئله تاکید دارند که برجام باید به هر شکل ممکن حفظ شود.

او افزود: اینکه آمریکا بخواهد یکجانبه از برجام خارج شود و هر بار تفسیری از این توافق داشته باشد، نمی‌تواند تضمین کننده امنیت جهانی باشد و این نگرانی روسیه و چین کاملا قابل درک است.

انتهای پیام /