سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

رونمایی از کتاب "غزل معاصر پارسی" در شیراز

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
رونمایی از کتاب "غزل معاصر پارسی" در شیراز

کتاب "غزل معاصر پارسی" که به کوشش محمدحسن شهریاری، گردآوری و تدوین و منتشر شد طی مراسمی در خانه شاعران شیراز، رونمایی شد.

کتاب غزل معاصر پارسی، حاوی یک مجموعه شعر است که به کوشش محمدحسن شهریاری، گردآوری و توسط انتشارات.... منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب که به قلم دکتر محمدرضا خالصی به نگارش درآمده، پیرامون ادبیات به عنوان یک مفهوم عام، به تفصیل سخن رانده شده است.

این نویسنده و پژوهشگر، در بخشی از مقدمه کتاب غزل معاصر پارسی آورده است؛ "ادبیات (Literature) به عنوان یک موضوع گوهری دارد که ذات ادبیات یا آخشیج اصلی ادبیات شمرده میشود که آن را ادبیت (Literariness) می‌نامیم.

آفرینش این گوهر در فرآیندی آگاهانه و خلاق شکل میگیرد به همین دلیل ادبیات را یک پدیده میدانیم و ادبیت را ماده سازنده این پدیده میشماریم. ادبیت دارای سرشتی پیچیده است که از ذهن خلاق هنرمند در قالب یک متن ادبی به پدیدهای ملموس تبدیل میشود از همین رو ادبیت یک فرآیند کاملا ذهنی محسوب میشود، در فرآیند ذهنی ما با دو نوع تفکر روبروایم نخست تفکر تصویری و دیگر تفکر مفهومی است.

در آفرینش ادبیات، تفکر تصویری است که بر تفکر مفهومی غلبه مییابد و دامنه این چیرگی نیز به سیاق و روش سخن بستگی دارد به طور مثال در داستان تفکر تصویری کمتر از شعر جلوه میکند و رخ مینماید و در شعر، بیشتر، چرا که شعر با احساس و تصویر سروکار دارد.

تفکر مفهومی بیانگر ذهن پیچیده ی انسان از جنبه ی انتزاعی است. در تفکر مفهومی آدمی با یاری نشانهها و نمادها و بر اساس منطق استدلالی گستردهترین و پیچیدهترین عملیات ذهنی را انجام می‌دهد."

خالصی در ادامه به تفصیل پیرامون ویژگی‌های ادبیات و شعر و اهمیت آن درارتباطات انسانی، سخن به میان آورده و توضیح داده است.

کتاب "غزل معاصر پارسی" حاوی اشعاری برگزیده از غزلسرایان و شاعران معاصر سراسر کشور است.

انتهای پیام