جمعه 10 فروردین 1403

رکوردزنی نرخ سود ها در بازارهای مالی نیمه زمستان

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
رکوردزنی نرخ سود ها در بازارهای مالی نیمه زمستان

اقتصادنیوز: در نیمه بهمن ماه امسال عمده بازارها در کشور شاهد رشد نرخ سود بوده‌اند. در این میان بازار بین بانکی با ثبت رکورد دوساله مهم ترین رکورد را ثبت کرده و به 21.17 درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز، درجه نرخ سود در بازاهای مالی منتهی به نیمه زمستان امسال بالا رفته است. در این بازار ها که عموما مشتمل به سه بازار مهم است بارزترین رکوردزنی در نرخ بهره بین بانکی قابل مشاهده است.

در ادامه بازار اولیه اوراق بدهی دولتی نیز رکورددار نرخ سود در هفته های اخیر بوده است.

رکوردزنی در نرخ سود اوراق بدهی دولتی

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی، دولت اوراق خود را به مشتریان عرضه می کند و معامله گران در این بازار متناسب با ویژگی اوراق عرضه شده اقدام به مشارکت در این معاملات می کنند.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی در این هفته نشان می دهد بانک ها تنها مشتریان اوراق در این بازار بوده اند و مجموعا در این معاملات 380 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده اند.

این در حالی است که نرخ سود موثر در هفته اخیر معادل با 23.8 درصد بوده و بالاترین میزان را در هفته های متوالی بازار اولیه در چهار سال اخیر ثبت کرده است.

طبق آمارهای ثبت شده در حراج سی و هفتم تنها اوراق خریداری شده اراد 122 بوده که نرخ سود 23.8 درصدی داشته است. بانک های خریدار اوراق می توانند از این دارایی خود در بازار باز بهره مند شده و از بانک مرکزی استقراض نقدینگی کنند.

حجم بالای تزریق پول در هفته دوم بهمن

در هفته منتهی به 11 بهمن ماه امسال، حجم تزریق پول در بازار باز همچنان فراتر از مرز 100 هزار میلیارد تومان بوده و در سطح بالایی رقم خورده است. این رقم طبق داده های بانک مرکزی درحراج چهل و هفتم بازار باز معادل با 105 همت رقم خورده است.

این استقراض در هر هفته همراه با نرخ سودی است که بانک مرکزی آن را تعیین می کند. در همین رابطه در حراج اخیر نرخ سود در بازار باز برابر با 21 درصد به ثبت رسیده است.

این شاخص اکنون برای چهارمین ماه متوالی ثابت مانده و تغییری نداشته است. این در حالی است که البته نرخ بهره بین بانکی جهشی قابل توجه را در این هفته ثبت کرده و به بالاترین سطح دو ساله خود رسیده است.

رکوردزنی در نرخ بهره بین بانکی نیمه بهمن

در نیمه بهمن ماه امسال، بانک مرکزی علاوه بر سطح بالای تزریق پول در بازار باز، حجم تزریق در بازار بین بانکی را نیز ارتقا داده است.

درهمین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهند در این هفته حجم تزریق پول در بازارشبانه برابر با 19 همت بوده که تقریبا بیشترین سطح را در دو ماه اخیر داشته است. در این بازار بانک مرکزی معاملات کوتاه مدت بانک ها را ساماندهی می‌کند و نرخ سود مداخله بانک مرکزی در این معاملات 22 درصدی است. نرخ بهره بین بانکی از طریق میانگین موزون دادوستد بانک های دارای مازاد و دارای کسری صورت گرفته و در هر هفته روندی مشخص را از خود برجای می گذارد.

این نرخ را عمده تحلیلگران از شاخص های مهم اقتصاد می دانند و آن را در علامت دهی به تورم، موثر قلمداد می کنند. نرخی که اکنون با ثبت 21.17 درصد در قله دو ساله ایستاده و بالاترین سطح را در این مقطع داشته است.

برخی از کارشناسان معتقدند پایین بودن نرخ بهره در شرایطی که تزریق پول در بازارهای بین بانکی در سطح بالایی قرار دارد می تواند موجب تورم زایی در کشور شود. ازهمین رو رشد نرخ بهره در این بازار را در نتیجه کنترل تورم امری مهم قلمداد می کنند. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه در جبهه مقابل قرار داشته و بالا رفتن نرخ را در افت ضاخص بورس در این مقطع دخیل می دانند.

همچنین بخوانید
رکوردزنی نرخ سود ها در بازارهای مالی نیمه زمستان 2