شنبه 1 اردیبهشت 1403

رکورد 75 میلیارد دلاری مازاد تجاری چین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رکورد 75 میلیارد دلاری مازاد تجاری چین

تهران - ایرنا - بدنبال افزایش تقاضای مصرف کنندگان آمریکایی و همزمان با افزایش 21.1 درصدی صادرات چین در ماه نوامبر سال جاری میلادی (10 آبان تا 10 اذر 1399) در مقایسه با دوره مشابه سال 2019، مازاد تجاری چین رکورد 75.4 میلیارد دلاری را ثبت کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رادیو بین المللی چین، صادرات چین به آمریکا با وجود افزایش تعرفه های اعمال شده روی کالاهای چینی در جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن، 46 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، کل صادرات چین به رقمی معادل 268 میلیارد دلار رسیده که این رقم با افزایش 11.4 درصدی نسبت به درآمد صادرات ماه اکتبر چین همراه بوده است.

این گزارش حاکی است، صادر کنندگان چینی از احیای نسبتا زودهنگام اقتصاد این کشور بعد از اعلام حزب حاکم چین مبنی بر تحت کنترل در آمدن پاندمی کرونا در ماه مارس سال جاری میلادی، سود برده اند و این در حالیست که رقبای خارجی چین همچنان گرفتار محدودیت های ناشی از کنترل کرونا هستند.

مازاد تجاری جهانی چین در 11 ماه اول سال 2020 میلادی رقمی معادل 460 میلیارد دلار گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته رشدی 21.4 درصدی داشته است.

صادرات چین به آمریکا 51.9 میلیارد دلار افزایش داشته و مازاد تجاری چین با آمریکا در مقایسه با سال گذشته با افزایش 52 درصدی به رقمی معادل 37.3 میلیارد دلار رسیده است.

چین در حالی در مسیر تبدیل شدن به تنها اقتصاد بزرگ و مهم دنیا با رشد مثبت در سال جاری میلادی قرار دارد که فعالیت های اقتصادی در آمریکا، اروپا و ژاپن کاهش داشته است.

اقتصاد چین در سه ماهه اول سال 2020 میلادی به دلیل تعطیلی کارخانه ها و مغازه ها و ادارات در پی شیوع همه گیری کرونا در مقایسه با دوره مشابه در سال 2019 میلادی، کاهش رشد 6.8 درصدی داشت اما این رشد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به اندازه 3.2 درصد احیا شد و روند احیای اقتصاد چین در سه ماه منتهی به ماه سپتامبر 2020، سرعت گرفت و 4.9 درصد افزایش داشت.

در حال حاضر خودروسازان و تولیدکنندگان بزرگ در چین به فعالیت های معمول و عادی بازگشته اند و درآمد ناشی از خرده فروشی در این کشور نیز به میزان قبل از شیوع کرونا رسیده و حتی در ماه اکتبر در مقایسه با سال گذشته 4.3 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این، صادرات چین به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه نوامبر در قیاس با سال گذشته، رشدی 8.6 درصدی داشت و به رقمی معادل 37.5 میلیارد دلار رسید. مازاد تجاری چین با اروپا با افزایش 20 درصدی، 11.3 میلیارد دلار بیشتر شده است.

*س_برچسب‌ها_س*