شنبه 1 اردیبهشت 1403

ریزش بخش‌هایی از دیوار خانه «یگانه» رزن

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ریزش بخش‌هایی از دیوار خانه «یگانه» رزن

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رزن با بیان اینکه بخش‌هایی از دیوار خانه «یگانه» ریزش کرده است، اعلام کرد: خوشبختانه این خانه تخریب نشده است.

شهروز کهیایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت خانه یگانه شرح داد: این بنا در فهرست آثار ملی قرار دارد اما هنوز توسط میراث فرهنگی تملک نشده و چون مالکیت خصوصی دارد، تخریب شدن آن بر عهده مالک است.

وی با توضیح اینکه میراث فرهنگی در مورد بناهایی مانند خانه یگانه می‌تواند به صورت مشارکتی اقدام کند، افزود: مالک این بنا به دلایلی موافق با احیای آن نیست، اگر بنا تحت تملک میراث باشد اداره به صورت مشارکتی این کار را انجام می‌دهد.

کهیایی گفت: برای جلوگیری از تخریب بنا اقداماتی انجام داده و به نتایجی رسیده‌ایم به طوریکه از طریق اداره‌کل راه و شهرسازی استان، نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان پیگیری کرده ایم و با توجه به اینکه اعتباری در این زمینه نداریم به دنبال این هستیم که از طریق بازآفرینی بافت تاریخی، بنا تحت تملک راه و شهرسازی درآید تا بتوانیم مرمت و احیاء را اجرا کنیم.

وی بیان کرد: طی بازدیدی که با سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان از بنا داشتیم مقرر شد پس از اعلام تخصیص اعتبارات عمرانی، با شمعک دیوارها را نگه داریم و کار مقدماتی برای حفظ آن انجام شود تا پس از تملک مرمت کلی را انجام دهیم.

کهیایی با بیان اینکه حفظ این خانه تاریخی یکی از برنامه‌های مهم اداره میراث فرهنگی شهرستان رزن است، خاطرنشان کرد: این بنا یکی از نیازهای اساسی در این شهرستان بوده و قرار است به موزه مردم شناسی رزن تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، خانه تاریخی یگانه بنایی زیبا با معماری قاجاری است که مربوط به یکی از خوانین شهر رزن بوده است، این خانه بین سال‌های 1341_1339 توسط حاج محمدآقا یگانه رزنی خریداری و دارای باغی زیبا و بزرگ بوده و در سال 98 به شماره 32370 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام