شنبه 1 اردیبهشت 1403

رییس فدراسیون: شمار کشتی‌گیران ایران در حال کاهش است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رییس فدراسیون: شمار کشتی‌گیران ایران در حال کاهش است

کرمان - ایرنا - رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران گفت: این ورزش حتی با شرایط کرونا متوقف نشده اما در جمعیت 63 میلیون نفری چند سال گذشته یک میلیون و 600 هزار کشتی‌گیر داشتیم که این آمار امروز به 43 هزار نفر رسیده و به شدت کاهش یافته و نزولی است.

به گزارش ایرنا، علیرضا دبیر شامگاه پنجشنبه در دیدار با استاندار کرمان افزود: کرمانی‌ها در ورزش های انفرادی بسیار موفق ترند و مردم از کودکی با ورزش کشتی آشنا می‌شوند اما متاسفانه این فرهنگ در حال از دست رفتن است.

وی اظهار داشت: کرمان به پسته و مس و ایران به نفت، فرش و کشتی معروف است، در حالی که ریشه دیگر ورزش ها مربوط به دیگر کشورها است و کشتی پرافتخارترین ورزش تاریخ و ورزش ملی و مذهبی ما است و باید از آن حمایت کرد.

رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی گفت: سرمایه‌گذاری در کشتی هزینه نیست و به طور قطع سرمایه گذاری است که اثری فرهنگی دارد و کرمان ظرفیت های بسیاری در این حوزه دارد اما ناشناخته مانده است.

وی با بیان اینکه فدراسیون کشتی با وزارت آموزش و پرورش توافق کرده و این امر باید تا استان ها و شهرستان ها تسری یابد بیان داشت: تصمیمات استانداری کرمان قابلیت اجرایی دارد و با این وجود دستورات استاندار باید پیگیری شود.

دبیر تصریح کرد: کرمان استانی صنعتی است و برخی استان ها منبع درآمدی ندارند و کرمان اینگونه نیست و سالانه چهار هزار و 700 میلیارد تومان فقط مالیات پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری بسیار بنگاه‌های اقتصادی در برخی ورزش ها گفت: نباید کشتی را قربانی دیگر رشته های ورزشی کرد زیرا قدمت کشتی در کرمان به 2 هزار سال می رسد و بدن کرمانی ها برای کشتی مناسب اما به علت نداشتن درآمد این ورزش متاسفانه کار نمی شود.

وی با بیان اینکه ورزش کشتی نیاز به سرمایه گذاری کمتری نسبت به برخی رشته‌ها دارد اظهار داشت: هزینه در این ورزش از بسیاری از معضلات اجتماعی می کاهد و با سرمایه گذاری از این معضلات می توان پیشگیری کرد.

رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه نماینده عالی دولت در استان کرمان از ورزش کشتی حمایت می‌کند افزود: ورزش در تمامی حوزه ها اثر گذار است و امیدواریم توسعه این ورزش در کرمان نیز اتفاق بیفتد.

*س_برچسب‌ها_س*