یک‌شنبه 8 مهر 1403

رییس کانون وکلای یزد: با تخلفات حوزه وکالت برخورد می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رییس کانون وکلای یزد: با تخلفات حوزه وکالت برخورد می‌شود

یزد - ایرنا - ریس کانون وکلای دادگستری یزد با بیان اینکه این مجموعه، قدیمی‌ترین و بزرگترین نهاد مدنی کشور است که نقش بی‌بدیلی در حفظ حقوق مردم و ارتقای حقوق شهروندی و دادرسی عادلانه دارد گفت: سلامت حوزه وکلا از اهمیت زیادی برخوردار است و با هرگونه تخلفی برخورد قاطع می‌شود.

محمدحسین جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: وکلا باید همواره به سوگندی که در پذیرش این مسوولیت خطیر در راستای خدمت به مردم و تحقق عدالت خورده‌اند پایبند باشند و برای حفظ این جایگاه و رعایت امانت و سوگند وکالت جدی باشند.

وی ادامه داد: تاکنون سعی شده با درایت و رعایت مقررات توسط وکلای دلسوز از خدشه‌دار شدن جامعه وکالت جلوگیری شود و به رغم برخی هجمه‌ها علیه این کانون، هیچ حکمی در هیچ مرجعی علیه این نهاد مدنی صادر نشده و همه با عدالت و به حق محاکم به ما رای دادند.

این مسوول اظهار کرد: کانون وکلا از سال 1331 استقلال را از وزارت عدلیه گرفت و در آن لایحه چند وظیفه صنفی قائل شده که صدور پروانه وکالت، رسیدگی به تخلفات وکلا، پیگیری تخلفات در دادگاه انتظامیکانون و آموزش اساس آنهاست.

جعفری گفت: این کانون نهادی خودگردان است و از بودجه کشور ارتزاق نکرده و تا به امروز استقلال داشته اما در این راستا اعتقاد به کارکردهای فراصنفی داریم و به وظایف ملی و انسانی خود در خدمت به دیگران در جامعه حضور داریم.

رییس کانون وکلای دادگستری یزد در ادامه به برگزاری سومین دوره از انتخابات هیات مدیره در پنجم تیرماه سال‌جاری اشاره کرد و اظهار داشت: 14 نفر کاندیدا در این انتخابات شرکت می‌کنند که پنج نفر به عنوان عضو اصلی انتخاب می‌شوند.

جعفری با اشاره به اجرای عدالت اجتماعی در حق الوکاله تصریح کرد: این حق و حقوق را طبق تمکن مالی موکل و با اساس بودن دعوا تعریف می‌شود که مالیات آن و سهم کانون وکلا را وکیل باید بپردازد.

این مسوول، وکالت را یک حرفه درآمدزا و در عین حال دشوار و حساس بیان کرد و یادآور شد: هر شغلی بهایی دارد و وکالت سوای درآمدزا بودن مسائل و مشکلات روحی زیادی را به وکیل وارد می‌کند و وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جعفری گفت: این کانون هم‌اکنون یک هزار و 500 وکیل پایه یک و 300 کارآموز وکالت مشغول به کار دارد و یک شغل محسوب می‌شود و بر اساس مقررات آنها حق اشتغال به عنوان کارمند در دستگاه‌های دولتی ندارند بلکه می‌توانند به عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری یزد با بیان اینکه تاسیس موسسه حقوقی توسط قضات منع قانونی دارد و تخلف محسوب می‌شود یادآور شد: قاضی نمی‌تواند ساعات عصر در موسسه‌ای مشاوره دهد و صبح در جایگاه قضاوت حکم صادر کند چون خلاف اصل دادرسی عادلانه است.

جعفری گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون اقداماتی نظیر تهیه ماسک، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی و کمک های نقدی توسط اعضای کانون صورت گرفته و حدود 200 میلیون ریال برای تهیه بسته‌های معیشتی تامین و پرداخت شده است.

وی همچنن از آغاز عملیات اجرایی ساخت مکان کانون وکلا با بیش از سه هزار مترمربع زمین در محل جدید در مجتمع ادارات واقع در انتهای بلوار شهید قندی خبر داد که در حال پیگیری است.

وی در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کانون وکلای دادگستری یزد از سال 1395 به عنوان بیست و چهارمین کانون مستقل در کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

*س_برچسب‌ها_س*