چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

زبان مشترک موجب حل مشکلات خانواده‌ها در دوران کرونا

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
زبان مشترک موجب حل مشکلات خانواده‌ها در دوران کرونا

همکاری و تفاهم در زندگی مشترک و ایفای نقش‌ها توسط زن و مرد راه حل برطرف شدن مشکلات خانواده‌ها در دوران کرونا خواهد بود.

اصغر نژاد روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه هر کسی میزان تحصیلات و علمش بالاتر باشد بر رفتار خود و خانواده‌اش تأثیر دارد، گفت: وقتی کسی مادر خانواده است، باید مدیریت مالی در زندگی مشترک، فرزندآوری، تربیت فرزند و موارد دیگر را بداند، صرف اینکه زن و مادر تحصیلات داشته باشد، اما کاربرد عملی آن را نداند مسلما هیچ تأثیری نخواهد داشت.

اصغرنژاد ادامه داد: در خانواده تأمین معاش خانواده معمولا با مرد است و آگاهی و تربیت خانواده با زن است و این به این معنا نیست که هیچ زنی برای تأمین هزینه‌ها به خانواده کمک نمی‌کند، اما قاعده کلی بر تأمین مالی خانواده توسط مرد است.

این روانشناس با بیان اینکه باید زن و شوهر در زندگی مشترک همکاری و هم فکری داشته باشند، ادامه داد: اشتغال و تأمین معاش توسط مرد و هدایت و مدیریت توسط زن در خانواده منافاتی با هم ندارد و این با همکاری با یکدیگر ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: نباید زن یا مرد خود را بالاتر از دیگری بداند و تحصیلات نباید وسیله‌ای باشد برای اینکه احساس ریاست به فرد دست بدهد و حق امر و نهی داشته باشد.

اصغر نژاد با اشاره به اینکه در شرایط کرونا وظیفه مادران بیش‌تر شده است، گفت: بیش‌ترین بخش تربیت فرزندان در خانواده با زن است، لذا در حال حاضر شیوع ویروس کرونا و خانه ماندن کودکان موجب شده تا بار اضافی و مسئولیت بیشتری بر عهده زنان باشد.

این روانشناس با اشاره به اصل زبان مشترک گفت: زبان مشترک به این معنی است که زن و شوهر بتوانند با هم صحبت کنند و حرف یکدیگر را بفهمند و بتوانند به یکدیگر منظور خود را برسانند، اگر خانواده‌ها این را بدانند، با تفاهم و هم فکری می‌توانند کار‌ها را پیش ببرند.

وی افزود: اگر طرفین به این زبان مشترک دقت داشته باشند و آن را بدانند، می‌توانند در روابط زناشویی، عاطفی، خانوادگی، تربیت فرزندان و در زندگی به تفاهم برسند که این خود آخرین هدف زبان مشترک است.

اصغرنژاد در پایان از خانواده‌ها خواست که در شرایط سخت شیوع کرونا به این زبان مشترک برسند، چون در حال حاضر فشار کاری و خطر از دست دادن شغل برای بسیاری از مردان رنج آور است و زنان نیز مسئولیتشان در خانه بیشتر شده است، لذا با هم فکری و تفاهم می‌توان این مشکلات را کم رنگ کرد و از این شرایط به خوبی عبور کرد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام /