پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

زخم بافت‌های فرسوده بر تن تهران همچنان باقی است / وجود 12 هزار بافت تاریخی در پایتخت

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
زخم بافت‌های فرسوده بر تن تهران همچنان باقی است / وجود 12 هزار بافت تاریخی در پایتخت

رئیس شورای شهر تهران گفت:: متاسفانه با وجود اختلافات، زخم بافت های فرسوده بر تن تهران مجروح همچنان باقی مانده است.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما بر اساس اهمیت این موضوع در دوره های قبلی که در شورا حضور داشتیم جلسات بسیاری را با موضوعاتی همچون بازسازی و یا نوسازی این بافت ها برگزار کردیم؛ گرچه در دوره های قبل مصوب شد تا میزان بازسازی در تهران 10 درصد باشد که خوشبختانه علی رغم این نرخ تعیین‌شده در همان زمان میزان این اقدامات به 12 درصد رسید.

وی با تاکید بر اینکه میزان بازسازی، ترمیم و نوسازی بافت های فرسوده نسبت به حجم فعلی آن در پهنه شهری روز به روز در حال افزایش است اظهار کرد: متاسفانه با افزایش این حجم از بافت فرسوده در تهران و آن 2 درصد مازادی که در این خصوص صورت گرفت کار ساز نبوده و به تعداد و حجم ساختمان های فرسوده و بافت فرسوده اضافه شد که این مدضوع یکی از مهمترین دغدغه ها و چالش های ماست. رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید در ابتدا بدانیم که ساختمانهایی که در بافت های فرسوره قرار دارند دارای استاندارد و ایمنی لازم نیستند، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از ساختمانهایی که در این حلقه قرار دارند با کوچکترین ارتعاش و یا لرزه ای تخریب و منجر به آسیب های جدی جانی خواهد شد. چمران با تاکید بر اینکه بسیاری از تصمیمات و اقدامات تشویقی در خصوص بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده از بسیاری جهات بدلیل نبود منابع و بروکراسی های اداری ابتر ماند گفت: متاسفانه با وجود اختلافات این چنینی زخم بافت های فرسوده بر تن تهران مجروح همچنان باقی مانده است.

 وجود 12 هزار بافت تاریخی در تهران / الزام ورود وزارت میراث 

هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این نشست با اظهار این مطلب که طبق اسناد موجود 278 هزار پلاک فرسوده کا در شهر تهران داریم عنوان کرد: از این تعداد پلاک تا کنون حسب تلاش مدیران 120 هزار پلاک نوسازی شده است که این رقم حدود 43 درصد احراز شده که به نسبت تمام شهرها تهران در وضعیت بهتری قرار دارد. وی اضافه کرد: از 150 هزار پلاک فرسوده باقیمانده حدود 40 هزار پلاک دارای اشکالات سندی است لذا پیشنهاد میشود تا یک کارگروه ثبت بصورت ویژه در این خصوص تشکیل شده و اقدامات عاجل در رفع فرسودگی پلاک ها صورت گیرد. هدایت در پایان با اعلام اینکه تهران دارای 12 هزار بافت تاریخی است خاطر نشان کرد: نیازمند است تا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نسبت با این بافت ها فعالیت های دیژه ای صورت دهند و نسبت به این بناها بافت های تاریخی را تدقیق کنند.

 هر اقدامی که به دولت متصل شود محکوم به شکست است 

صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در ادامه این جلسه با قدردانی از اقدام شایسته شورای شهر تهران در برگزاری چنین نشست های تخصصی که اثرگذاری آن در لایه های تصمیم گیر بسیار اثر گذار است گفت: ما در تلاشیم به عنوان خادمین مردم ذیل سیاست های ابلاغی و همکاری های مستمر با مجموعه شورا مشکلات مهم کلانشهر تهران را به سهم خود مرتفع و زمینه آبادانی پایتخت باشیم. وی با بیان اینکه هر مسئله ای در این بیست سال یک سر آن به دولت ختم شود محکوم به نابودی است اظهار کرد: هیچ موضوعی در این سالها نبوده که در مواجهه با دولت، گره ای از سمت این نهاد باز شود چرا که در دولت فرض بر این است که بطور مثال شهرداری ها بعنوان فرزند صغیر تلقی شده که دولت کفالت آنها را بر عهده دارد حالا در برخی مواقع هم دستی بر سر شهرداری ها می کشند و مشکلات انها را در مواقعی حل میکنند و در مواقعی حل نشده باقی می گذارند. صارمی با اعلام اینکه همچنان 13 هزار پلاک منطقه 17 تهران تعیین تکلیفی از سمت دولت نشده اظهار کرد: تاکنون حدود 30 نامه با محوریت تعیین تکلیف این منطقه به دولت ارسال شده اما پشت پرده ماجرای عدم ورود دولت به این مقوله بر سر گروگانگیری یک موضوعی است که نمیتوان در جلسات این چنینی عنوان کرد و ما نیازمند مصوبه شورای شهر برای حل و فصل این موضوع هستیم. وی در پایان اضافه کرد: باید بپذیریم که در بخشهای بسیاری از کارهایی که در خصوص باز سازی بافت های فرسوده اتفاق افتاده بود ما کارشکنی دولت های قبل را دیدیم چرا که مدیران دولت قبل که مسئول سیاست گذاری بودند هیچ دانش و شناختی نسبت به شهرداری نداشتند. باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری