جمعه 31 فروردین 1403

زنجیره ارزش فرش دستباف به فراموشی سپرده شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجیره ارزش فرش دستباف به فراموشی سپرده شد

اصفهان - ایرنا - رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه زنجیره ارزش فرش دستباف حدود 40 سال به فراموشی سپرده شده است، گفت: 20 درصد از بودجه سامانه کارا (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) متعلق به فرش دستباف است.

فرحناز رافع شامگاه روز شنبه در نود و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سالن جلسات اتاق بازرگانی افزود: امیدواریم تا پایان سال بخش عمده‌ای از این تسهیلات را در حوزه فرش دستباف و صنایع جانبی به ویژه زنجیره ارزش فرش دستباف مورد استفاده قرار دهیم.

وی گفت: هویت و تاریخ ایران و اصفهان به فرش دستباف است، هر روز که می‌گذرد فرش اصفهان در سطح جهان خواهان دارد.

وی تصریح کرد: معتقدم اگر قرار است در حوزه کارآفرینی استان اصفهان اتفاقی رخ دهد تنها با فرش دستباف محقق خواهد شد، به همین دلیل اقداماتی برای حمایت از تولیدکنندگان مواد اولیه فرش صورت گرفته است.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: چرا ما باید وارد کننده ابریشم و فرش باشیم؟ چرا زنجیره تامین مواد اولیه فرش دستباف که کالای صد درصد داخلی و اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند در صادرات غیر نفتی سهم بسزایی ایفا کند عقب افتاده است؟

وی با بیان اینکه اولین جلسه‌ای که شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی دستور کار خود را به فرش دستباف اختصاص داده بود جلسه امروز در اصفهان بود، ابراز امیدواری کرد: شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سایر استان‌ها به ویژه استان‌های تولیدکننده فرش دستباف به این موضوع بپردازند.

رافع ادامه داد: تمام تلاش ما بر ایجاد و توسعه کارگاه‌های متمرکز فرش دستباف و مجتمع‌های قالیبافی است تا از ظرفیت جوانان و افراد تحت پوشش خیریه‌ها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی به ویژه در مناطق محروم حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از تسهیلات را از ردیف بودجه فنی اعتباری مرکز ملی فرش ایران و بخشی از طریق تسهیلات توسعه روستایی و نیز سامانه کارا (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) درنظر گرفتیم.

وی گفت: در استان اصفهان شهر کاشان تنها توزیع کننده ابریشم کشور است و بزرگترین وارد کنندگان ابریشم در استان اصفهان در شهر کاشان هستند.

رافع افزود: ما برای استاندارد سازی و توسعه کارگاه‌ها در حوزه تولید مواد اولیه و رنگ ریزی که استان اصفهان بستر بسیار مناسبی برای کارگاه‌های صنعتی و سنتی است از تسهیلات فنی اعتباری برای تولید و فرآوری ابریشم استفاده خواهیم کرد و در این زمینه آمادگی کامل داریم.

وی با اشاره به بیمه قالیبافان فرش بیان کرد: سال گذشته تلاش کردیم از هدفمندی یارانه‌ها قالیبافان را مشمول بیمه قرار دهیم اما اکنون با کمک صندوق عشایر، قالیبافان استان اصفهان را به مدت یکسال بیمه عشایر می‌کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: در حوزه چهارگانه موضوع فرش دستباف در زمینه تنظیم سند چشم انداز و تقویت آموزش و فرهنگسازی در رسته دبیرستانی، هنرستانی و دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت.

مسعود گلشیرازی افزود: در حوزه حمایت‌های مالی از فعالان این حوزه در ایجاد نمایشگاه دائمی فرش اصفهان که حراج بین المللی را با مجوز مرکز ملی فرش برای اولین بار در کشور و در اصفهان دعوت بعمل خواهد آمد.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود 2 میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در کشور فعالیت می‌کنند، در استان اصفهان حدود 270 هزار بافنده فعالیت دارند.

به گفته مسئولان فرش دستباف استان اصفهان از 270 هزار بافنده فرش دستباف در این استان حدود 19 هزار نفر مشمول بیمه می‌شوند.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، با وجود تحریم‌ها طی چهار ماه گذشته 472 هزار دلار صادرات فرش دستباف از استان اصفهان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

*س_برچسب‌ها_س*