جمعه 10 فروردین 1403

ساخت ابزاری برای شناسایی پشه‌های ناقل بیماری

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ساخت ابزاری برای شناسایی پشه‌های ناقل بیماری

پژوهشگران آلمانی با الهام از ساختار شنوایی پشه‌ها، ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شناسایی گونه و جنسیت پشه‌ها کمک کند و شاید در آینده بتوان از آن برای از بین بردن پشه‌های ناقل بیماری استفاده کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، برای ریشه‌کن کردن پشه‌های ناقل بیماری، دانستن این نکته مهم است که گونه ماده پشه‌های مورد نظر، چه زمانی و در کجا وجود دارند. شاید یک ابزار آزمایشی جدید بتواند با تقلید از دستگاه شنوایی حشرات، به انجام گرفتن این کار کمک کند.

اگرچه پشه‌ها به معنای سنتی دارای گوش نیستند اما آنتن‌هایی دارند که با مو پوشیده شده است. این موها در اثر برخورد با امواج صوتی، مرتعش می‌شوند و سیگنال‌هایی را به واسطه تقریبا 15 هزار سلول عصبی، به مرکز شنوایی در مغز می‌فرستند.

هنگامی که شخص دیگری در نزدیکی پشه وجود داشته باشد، پشه به انتشار امواج صوتی می‌پردازد که حتی خود او نمی‌تواند آنها را بشنود و یا حداقل در ابتدا، توانایی شنیدن آنها را ندارد. این امواج به واسطه برخورد با بال‌های حشرات دیگر، منحرف می‌شوند و به طرف حشره منشا منعکس می‌شوند.

این پشه با استفاده از آنتن‌های روی بال خود، نه تنها می‌تواند انعکاس امواج صوتی خود را بشنود، بلکه قادر است جنسیت و گونه‌های پشه‌های دیگر را نیز براساس روش مشخصی که باعث انحراف امواج می‌شود، تعیین کند.

گروهی از پژوهشگران "دانشگاه برمن" (University of Bremen) آلمان به سرپرستی دکتر "تیم زیمر" (Tim Ziemer)، دانشمند این دانشگاه، ابزاری مبتنی بر میکروفن ساخته‌اند که از این آنتن‌ها الهام گرفته شده است. این ابزار، امواج صوتی را منتشر می‌کند؛ سپس ترکیبی از ابزارهای تشخیص گفتار و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را برای تجزیه و تحلیل انحراف پژواک‌های دریافتی به کار می‌گیرد.

این ابزار می‌تواند گونه‌ها و جنسیت پشه‌هایی را که در نزدیکی پرواز می‌کنند، تعیین کند. به علاوه، با توجه به ساختار آنتن مانند این ابزار، تنظیمات آن بهتر از روش‌های متداول پردازش صدا در فیلتر کردن صدای پس‌زمینه کار می‌کنند.

پژوهشگران امیدوارند که این فناوری با توسعه بیشتر بتواند به هدف قرار دادن پشه‌های ناقل بیماری کمک کند و استفاده از سموم دفع آفات را نیز به حداقل برساند.

انتهای پیام

ساخت ابزاری برای شناسایی پشه‌های ناقل بیماری 2