پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ساخت هر مترمربع مدرسه برای خیران 6 تا 7 میلیون تومان هزینه دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساخت هر مترمربع مدرسه برای خیران 6 تا 7 میلیون تومان هزینه دارد

تهران - ایرنا - مدیرعامل جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور گفت: در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی کشور ساخت هر مترمربع مدرسه برای خیران 6 تا 7 میلیون تومان هزینه دربردارد که این رقم نسبت به گذشته افزایش یافته است.

سیدمحمدرضا جعفری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا افزود: پیش از این هرمترمربع مدرسه سه میلیون تومان ساخته می شد، اما اکنون ساخت هر مترمربع مدرسه 6 تا هفت میلیون تومان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: امید است ایرانیان مقیم خارج از کشور با توجه در اختیار داشتن ارز بتوانند برخی از مشکلات کشور را حل کنند. اگر جامعه خیران مدرسه‌ساز از وجود ایرانیان مقیم خارج از کشور بهره‌مند شوند، می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد تا ساخت مدرسه ادامه یابد و تعهدات افزایش پیدا کند.

جعفری بزرگترین مشکل خیران مدرسه‌ساز را ثابت نبودن قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: گران شدن مصالح و تخصیص اعتبارات دولتی به جای نقد بودن به صورت اوراق، از دیگر مشکلات پیش روی خیران و نیکوکاران در عرصه مدرسه‌سازی در کشور است.

مدیرعامل جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور ادامه داد: با توجه به وجود این مشکلات و گرانی این امکان وجود دارد که مشارکت خیران مدرسه‌ساز در کشور کاهش پیدا کند.

ساخت هزار و 500 مدرسه توسط خیران

جعفری اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و 500 مدرسه با 6 هزار و 500 کلاس درس توسط خیران ساخته شد. ساخت این تعداد کلاس درس و مدرسه بسیار قابل تقدیر و تشکر است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل جامعه خیران مدرسه‌ساز هرساله کتاب خیران را منتشر می‌کند تا خدمات ارزشمند این افراد خیر و نیکوکار مستند شود.

جعفری یادآور شد: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از 135 هزار کلاس درس توسط خیران مدرسه‌ساز یا با مشارکت آنها ساخته شده است. نمونه‌ای از خدمات باارزش خیران در استان سیستان و بلوچستان انجام شده که حدود 700 پروژه در حال ساخت است.

وی تاکید کرد: خیران در همه نقاط کشور به صورت جدی فعال هستند تا مشکلات دانش‌آموزان برای حضور در مدارس مناسب حل شود، اما خیران مدرسه‌ساز بیشتر در مناطقی که مشکل دارند، متمرکز هستند تا مشکلات آنها را حل کنند.

مدیرعامل جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور گفت: به عنوان نمونه یک اقدام خیران مدرسه‌ساز در زلزله کرمانشاه است که با وجود اینکه 70 مدرسه تخریب شد، اما خیران بیش از 200 مدرسه در این استان ساختند.

*س_برچسب‌ها_س*