جمعه 10 فروردین 1403

سازمان ملل: شمار آوارگان جهان به حدود 80 میلیون نفر افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سازمان ملل: شمار آوارگان جهان به حدود 80 میلیون نفر افزایش یافت

تهران - ایرنا - کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) گزارش داد: آوارگی اجباری جهان در سالی که گذشت، به طورعمده به دلایلی همچون جنگ، خشونت و پیگرد به حدود 79.5 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش تارنمای سازمان ملل متحد، کمیساریا در تازه‌ترین گزارش خود که امروز (پنجشنبه 29 خرداد) منتشر شد تاکید کرد، این ارقام نشان می‌دهد از هر 97 نفر در کره زمین یک نفر مجبور به آوارگی شده است. این گزارش نشان داد، فقط در سال 2019 میلادی 8 میلیون و 700 هزار نفر به شمار آوارگان جدید افزوده شده است.

فیلیپو گراندی رئیس کمیساریا در جمع خبرنگاران در سخنانی که تقریبا با روز جهانی آوارگان (20 ژوئن - 31 خرداد) مصادف شده، گفت: حدود 80 میلیون نفر، بالاترین آماری است که از زمان گردآوری نظام‌مند چنین داده‌هایی به ثبت رسیده و البته نگران‌کننده است. وی افزود: هر چند بی‌خانمانی همه کشورها را تحت تاثیر قرار داده اما آمارها نشان می‌دهد کشورهای فقیرتر میزبان 85 درصد از کسانی هستند که به زور از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شده‌اند. این مقام سازمان ملل اضافه کرد: این مساله همچنان جهانی است و به همه کشورها مربوط می‌شود اما با وجود لفاظی‌ها، بیشتر از همه این کشورهای فقیرتر هستند که با چنین چالشی مواجه‌اند.

تاثیر کووید -19 وی درباره تاثیر بیماری کووید -19 بر جابجایی گروهی جمعیت نیز گفت: این عامل، بی‌تردید بحران بیشتری را برای مردم ایجاد می‌کند. گراندی با ابراز نگرانی از این وضعیت، افزود: «بحران معاش» به همراه افزایش فقر این جمعیت‌ها به همراه نبود راه‌حل در مناطق درگیر و وخامت اوضاع امنیتی، بدون شک به افزایش جمعیت آوارگان نه فقط در کشورهای منطقه بلکه در اروپا منجر شده است.

برای نخستین‌بار، جمعیت آواره ونزوئلا در گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نسبت به سال 2019-2018 افزایش نشان می‌دهد و به 3.5 میلیون نفر رسیده است. براساس برآورد کمیساریا، نزدیک به 30 تا 34 میلیون نفر از جمعیت 79.5 میلیونی آواره در جهان کودک هستند. 2023

*س_برچسب‌ها_س*