دوشنبه 9 مهر 1403

سازمان ملی استاندارد: تاکنون گزارش فنی در خصوص اتوبوس های برقی به این سازمان ارائه نشده است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
سازمان ملی استاندارد: تاکنون گزارش فنی در خصوص اتوبوس های برقی به این سازمان ارائه نشده است

سازمان ملی استاندارد در جوابیه‌ای آورده است؛ تولید اتوبوس برقی همانند سایر وسایل نقلیه، مشمول اخذ گواهینامه تایید نوع از سازمان ملی استاندارد است که مستلزم انجام آزمون ها و بازرسی مطابق الزامات مربوطه می باشد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی استاندارد در واکنش به انتشار گزارش «ممانعت از تولید "اتوبوس‌های برقی ایرانی" با وجود موفقیت در صادرات به ترکیه! لزوم تسریع در مجوز های سازمان استاندارد» جوابیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد.

متن جوابیه به این شرح است؛

بنا به اعلام دفتر نظارت بر اجرای استاندارد های فلزی سازمان ملی استاندارد هیچگونه مستندات و گزارش فنی مشتمل بر نتایج آزمون ها و بازرسی در خصوص اتوبوس های برقی مذکور به این سازمان ارائه نشده است تا فرایند صدور تاییدیه شروع شود.

لازم به ذکر است؛ تولید اتوبوس برقی همانند سایر وسایل نقلیه، مشمول اخذ گواهینامه تایید نوع از سازمان ملی استاندارد است که مستلزم انجام آزمون ها و بازرسی مطابق الزامات مربوطه می باشد و بدیهی است که در صیانت از ایمنی مصرف کنندگان پیش از تکمیل و انطباق مراحل مذکور، امکان صدور هیچگونه تاییدیه ای نخواهد داشت. ضمن اینکه در مورد خودروهای عمومی علاوه بر ایمنی بهره بردار، حفظ ایمنی عمومی نیز در اولویت است.

شایان ذکر است که سازمان ملی استاندارد ایران حسب مصوبات شورای عالی استاندارد و همچنین ماده 15 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد موظف به کنترل کالاهای مشمول استاندارد در مراکز تولید، تمرکز، عرضه و فروش می باشد و در این راستا تولیدکنندگان موظف به تطبیق تولیدات خود با الزامات و مقررات استانداردهای ملی بوده و می بایست زیرساخت های لازم برای آزمون و کنترل فنی مربوطه را فراهم کنند. همچنین فرایند تایید صلاحیت مراکز ازمون و بازرسی نیز به صورت کاملا شفاف در پورتال اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.inso.gov.ir به اطلاع عموم رسیده است.