جمعه 10 فروردین 1403

328 سازه ناایمن در شهر اصفهان داریم / تا پایان امسال تمام خدمات شهرسازی، هوشمند خواهد شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
328 سازه ناایمن در شهر اصفهان داریم / تا پایان امسال تمام خدمات شهرسازی، هوشمند خواهد شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بعد از اتفاق حادثه ساختمان پلاسکو رخ داد، در زمینه ساختمان های آسیب پذیر کمیته ای در اصفهان تشکیل دادیم و با اولویت ساختمان های عمومی با اهمیت بالا و ساختمان های بلندمرتبهایجاد شد، در سال 95 لیست این سازه ها استخراج و بازدید از آن ها انجام شد و در نهایتا اقداماتی در این زمینه به وقوع پیوست، بعد از وقوع متروپل مجددا بازبینی انجام دادیم و متوجه...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ وحید مهدویان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه و فعالیت خود شش اولویت را در دستور کار خودم قرار دادم که هوشمندسازی کلیه خدمات شهرسازی، تعامل سازنده با سایر دستگاه های داخلی و سایر دستگاه‌ها بیرون از شهرداری در سطح استانی و ملی، اقدامات اجرایی در زمینه مانع زدایی و ارائه خدمات، برون سپاری فعالیت قابل واگذاری به متخصصین، بستر سازی برای برنامه ریزی و طراحی پروژه های شاخص از جمله آن هاست که در هشت محور به عنوان محورهای اصلی در آن فعالیت می شود که یکی از آن ها تحقق شهرسازی الکترونیک و هوشمند است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان عنوان کرد: تا قبل از سال 93 ارائه خدمات و صادر شدن پروانه ها بصورت دستی و کاغذی در این زمینه بود، ولی از سال 93 به بعد الکترونیک شدن فعالیت ها مطرح شد و نهایتا در سال 97 اطلاعات به جای دستی به صورت الکترونیکی انجام می شد در فاز دوم و در ادامه همین روند، هوشمند سازی را در دستور کار قرار دادیم.

مهدویان بیان کرد: گام اول هوشمندسازی، اصلاح فرآیند ها بود که حدود 16 فرآیند اصلاح شد، به طور کلی ما دو مسیر اصلی را در حوزه معاونت شهرسازی پیش بردیم که شامل ارائه خدمات شهرسازی (شامل پروانه ساختمانی، انواع استعلامات و غیره) و مباحث مرتبط به معماری و شهرسازی بود.

وی افزود: در حوزه هوشمندسازی، بعد از اینکه فرآیندها مورد بازبینی قرار گرفت و خیلی از مراحل حذف شد، از دی ماه سال گذشته در حوزه معاونت شهرسازی آغاز شد و ما برای ارائه خدمات نیاز به نرم افزار داشتیم بنابراین در حوزه معاونت شهرسازی تیم مشترک معاونت شهرسازی، سازمان کا، معاونت برنامه ریزی، معاونت اقتصادی مالی و پیمانکار تشکیل و مدیر پروژه تعیین شد.

وحید مهدویان اذعان کرد: تا قبل از سال 1400 تولید این نرم‌افزار انجام شد و به صورت آزمایشی در حوزه معاونت شهرسازی مورد بارگذاری قرار گرفت و پرونده ها به صورت، تستی وارد این سامانه می شد طبیعتا ویژگی اصلی که در این سامانه وجود دارد علاوه بر کارتابل الکترونیکی بین دستگاه ها، برای شهروند نیز کارتابل الکترونیکی تشکیل شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر شهروندی بخواهد در این سامانه ثبت‌نام کند ابتدا یک پرونده موقت کارتابل برایش تشکیل می شود و بعد از اینکه احراز مالکیت شد، این پرونده که درگاه ورودی آن شهرداری ست دیگر ارتباط شخص با شهرداری از طریق کارتابل خواهد بود، در این کارتابل لیست املاک وی درج خواهد شد و اگر درخواستی داشته باشد از این طریق اقدام می کند.

*تا پایان امسال تمام خدمات شهرسازی هوشمند خواهد شد

مهدویان توضیح داد: یکی دیگر از اقدامات ما این بود که خیلی از مراحلی که نیاز به مراجعه به شهرداری داشت، از طریق سامانه در حال انجام است، ما سامانه هوشمند را بین شهرداری و مالک ها قرار دادیم و از این طریق امور در حال انجام است و امیدوارم تا پایان امسال تمام استعمالات و خدمات شهرسازی هوشمند خواهد شد.

وحید مهدویان ادامه داد: سال گذشته 461 ثبت درخواست پروانه داشتیم اما امسال که شاهد راه اندازی سامانه هوشمند بودیم 988 درخواست تا دوازدهم مرداد ثبت شد که رشد 237 درصدی را ثبت درخواست پروانه را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 4500 در سال داریم، بیان کرد: برای هر پروانه ب طور متوسط ده سفر درون شهری داشتیم که این سفرهای شهری حذف خواهد شد.

*328 سازه ناایمن در شهر اصفهان داریم

وحید مهدویان اشاره کرد: بعد از اتفاق حادثه ساختمان پلاسکو رخ داد، در زمینه ساختمان های آسیب پذیر کمیته ای در اصفهان تشکیل دادیم و با اولویت ساختمان های عمومی با اهمیت بالا و ساختمان های بلندمرتبهایجاد شد، در سال 95 لیست این سازه ها استخراج و بازدید از آن ها انجام شد و در نهایتا اقداماتی در این زمینه به وقوع پیوست، بعد از وقوع متروپل مجددا بازبینی انجام دادیم و متوجه شدیم همچنان 328 سازه ناایمن در شهر وجود دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان عنوان کرد: در این زمینه جلساتی مدیریت بحران تشکیل شد و در نهایت 100 مورد از این ساختمان ها که درصد ناایمنی آن ها بالا بود، به مدیریت بحران اعلام و روند قضایی ان پیگیری می شود؛ 10 تا از ساختمان های پر خطر دستور تخلیه و پلمب آن ها صادر شده است

به گفته این مقام مسئول ارگ عظیم جهان نما و ساختمان هایی که از گذشته مانده است را در نظر داریم نمای بیرونی و کاربری هایی که داخلش انجام می شود را با یک نگاه ایجاد فضای شهری فعال، سامان دهیم که برنامه اجرایی امسال این است که تا مهر ماه آن ها را به یک طرح نهایی برسانیم، با دعوت از اساتیدی مانند فرشچیان از آنها بهره گرفته ایم و نگاه ما این است که در شهر باید بر اساس روایت شهر، شهرسازی کرد.

وی با اشاره به لزوم تهیه نقشه هوایی شهر گفت: هر پنج سال یک بار نقشه هوایی شهر تهیه می‌شود، اکنون برای 65 هزار هکتار محدوده حریم شهر اصفهان درصدد تهیه نقشه هوایی در قالب لیزر اسکن هستیم که مجوز آن پارسال اخذ شد، اما هنوز اجازه پرواز صادر نشده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: پاییز امسال این لیزر اسکن انجام خواهد شد و در این راستا با استفاده از نقشه هوایی سه بعدی، موضوع هوشمندسازی نقشه‌ها را محقق خواهیم کرد، اما اکنون نقشه‌های GIS شهرداری به روز هستند.

وی تصریح کرد: یکی از بیشترین بافت‌های فرسوده به شمال شهر اصفهان و منطقه 14 اختصاص دارد که در این منطقه شاهد فرونشست زیادی هستیم.

مهدویان با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای ساماندهی بافت فرسوده شمال شهر خاطرنشان کرد: در محله زینبیه ساماندهی حرم مطهر حضرت زینب (س) آغاز شده و در این رابطه طرح ساماندهی 32 هکتار بافت فرسوده اطراف حرم آماده است؛ البته قصد بلندمرتبه سازی در این محدوده را نداریم و ساختمان‌ها با ارتفاع کوتاه بر اساس استانداردها و شاخص‌های تعریف شده، احداث می‌شود.

وی اضافه کرد: نقش شهرداری اصفهان در احیای بافت‌های فرسوده شهری بسترسازی است نه مشارکت، از این رو سعی کردیم نقش تولی‌گری در این بافت نداشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پیرامون بودجه شهرداری از ماده 100 مطرح کرد: طی سنوات گذشته، در کنار ماده 100، توافقات خارج از رأی صورت می‌گرفت و باعث ایجاد درآمدی کاذب برای شهرداری می‌شد و در حال حاضر سهم ماده 100، 3 دهم درصد است.

وی در خصوص فاز دوم اراضی علی‌آباد کلنگان گفت: فاز یک علی‌آباد کلنگان انجام شده، اما فاز 2 آن خارج از محدوده است و هیچ برنامه‌ای برای آن مطرح نیست.

مهدی مهدویان اظهار کرد: ما در حوزه شهرسازی و معماری نگاهمان این است که سایر دستگاه ها نیز در جریانات حرکت کنند و در نهایت به یک بانک جامع اطلاعاتی شهری دست پیدا کنیم، این موقع است که می توانیم بگوییم ما به سمت یک شهر هوشمند حرکت کردیم.

انتهای پیام /