جمعه 10 فروردین 1403

سالانه بیش از 3 میلیون تن پیاز در کشور تولید می شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سالانه بیش از 3 میلیون تن پیاز در کشور تولید می شود

مدیرکل محصولات سبزی و صیفی وزارت جهاد گفت: بنابر آمار سالانه بیش از 3 میلیون تن پیاز در کشور تولید می شود.

آقای حسین اصغری مدیرکل محصولات سبزی و صیفی وزارت جهاد در نشست خبری امروز با اشاره به دلایل گرانی پیاز اشاره کرد و گفت: صادرات زیاد در شهریور، مهر و آبان و نیز بارندگی‌ها که برداشت و انتقال محصول را به تأخیر انداخت عامل اصلی گرانی بودند.

او با بیان اینکه سالانه بیش از 3 میلیون تن پیاز تولید می شود، گفت: امسال 16 هزار و 500 هکتار پیاز برای فصل زمستان کشت شد که تولید حداقل 810 هزارتن خواهد بود که نیاز بازار را جوابگوست.

اصغری ادامه داد: تولید پیاز پاییز 900 هزارتن بود که بدلیل آنکه قابلیت مصرف در آن مقطع را ندارد، بخشی از آن صادر و بخشی در انبارهای سنتی و سردخانه ها برای عرضه تدریجی نگهداری می شود که به معنای احتکار نیست. اما چند پرونده احتکار گزارش شده که کار قانونی برای عرضه درحال انجام است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی سبزی گفت: در فصل زمستان عمده سبزی در محیط گلخانه انجام شود و تنها در استان خوزستان در فضای باز انجام می شود. علت گرانی قیمت در فصل زمستان مربوط به هزینه و ریسک بالای تولید است، هرچند 42 تا 43 درصد قیمتی که در مغازه پرداخت می شود، سهم کشاورز و مابقی سهم حمل و نقل، ضایعات، سود خرده فروشی و عمده فروشی است.

او گفت: گوجه فرنگی و سیب زمینی از جمله کالاهایی است که هزینه تولید در فصل زمستان بسیار بالاست و در تابستان نصف این قیمت است، همچنین موضوع آب یکی از عوامل اثر گذار است که تولید را دچار چالش کرده و با اصلاح الگوی کشت بدنبال تعادل در قیمت محصولات هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی