پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

سالانه 2 هزار شرکت دانش‌بنیان معافیت مالیاتی دریافت می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سالانه 2 هزار شرکت دانش‌بنیان معافیت مالیاتی دریافت می‌کنند

تهران - ایرنا - مسئول برنامه معافیت مالیاتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای اولین بار در سال 92 برای 55 شرکت معافیت مالیاتی اجرایی شد که تا امروز تقریبا 2 هزار شرکت دانش‌بنیان در هر سال از این حمایت بهره می‌برند.

محمد پارسا با بیان اهداف این معاونت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: دور شدن از اقتصاد نفتی و قرار گرفتن در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان ازجمله اهداف معاونت علمی و فناوری است که تصویب و عملیاتی کردن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاشی مؤثر برای قرار گرفتن در این مسیر است.

وی اظهارداشت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 89 به تصویب رسید و برای اولین برای در سال 92 برای 55 شرکت اجرایی شد، معافیت مالیاتی از مهم ترین حمایت‌های ذیل قانون دانش بنیان است.

پارسا اظهارداشت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل حمایت‌ها و خدمات بسیار متنوع و متعددی به شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ اما می‌توان گفت در این بین معافیت‌های مالیاتی یکی از مهم‌ترین قانون‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به ریسک بالای فعالیت در حوزه تحقیق و توسعه محصولات فناورانه، تصریح کرد: جهت افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد دانش‌بنیان وجود تسهیلاتی همچون معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مؤثر است.

شرکت های دانش بنیان نوع 1 مشمول دریافت معافیت مالیاتی می شوند

به گزارش روز شنبه مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئول برنامه معافیت مالیاتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هرچند این قانون مزیت‌های بسیاری را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به همراه دارد اما باید توجه داشت که تمامی شرکت‌ها مشمول این قانون نخواهند شد و صرفا شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپای نوع 1 که دارای محصولات با فناوری بالا هستند می‌توانند از خدمات این قانون بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: براساس سطح‌بندی‌های معاونت علمی و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های نوع 1، 2 و 3 دسته‌بندی می‌شوند که معاونت علمی و فناوری با تهیه لیستی از مصادیق معافیت از مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور، محصولات معاف از مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان را مشخص و برای دریافت معافیت به آن سازمان معرفی می‌کند.

وی درنهایت با اشاره به بازنگری در فرآیند معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد: بازنگری در فرآیند معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، سبب شد تا شرکت‌های بزرگ و فناور فعال در حوزه تحقیق و توسعه، فارغ از نوع 1 یا 2، با توجه به حجم هزینه کرد در تحقیق و توسعه از پرداخت مالیات معاف شوند.

*س_برچسب‌ها_س*