جمعه 10 فروردین 1403

86 سال زندگی محمدرضا حکیمی در یک مستند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
86 سال زندگی محمدرضا حکیمی در یک مستند

محمود اسعدی از پایان تصویربرداری مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» و شروع تدوین این مستند خبر داد و گفت: این مستند 86 سال زندگی محمدرضا حکیمی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» از تولیدات مرکز گسترش، داستان مردی‌ست که در خلال 86 سال زندگی، از هرگونه طرح رسانه‌ای اعم از مصاحبه، گزارش، فیلم و عکس جز در موارد استثنایی و خصوصی پرهیز می‌کرد. راوی این مستند محمود اسعدی‌ست که 30 سال با محمدرضا حکیمی مأنوس بوده و با ده‌ها استاد دانشمند در ایران و بخشی از کشورهای جهان گفت‌وگو داشته‌است.

محمود اسعدی درباره ساخت این مستند توضیح داد: سال 1371 وقتی تصمیم داشتم برای نخستین‌بار عکس محمدرضا حکیمی نظریه‌پرداز و واضع مکتب تفکیک را به‌عنوان شخصیت برجسته نشریه منتشر کنم با برخوردی متفاوت مواجه شدم. «نه لازم نیست.» اصرار ما بی‌فایده بود و عکاس ناامید شد و مجله با تصویر استادان ایشان انتشار یافت. از همان زمان برآن بودم تا راز این انزوای خودخواسته را بدانم. حکیمی مردی تنها، ساده و آرام اما موثر در جامعه که همدم قناری‌هایش در خانه‌ای کوچک بود.

او درباره تفاوت حکیمی با دیگر استادان گفت: ارتباطات حکیمی با اهالی حوزه و دانشگاه در سطوح عالی و روشنفکران، دگراندیشان و حتی افراد غیردینی تأثیر و تأثر افکارش را گسترده‌تر می‌ساخت. او پیش از انقلاب به‌دعوت عبدالحسین زرین‌کوب برای نخستین‌بار در دانشگاه تهران نهج‌البلاغه تدریس کرد. شریعتی او را وصیِ خویش قرار داد و نامه معروف او به فیدل کاسترو و ملاقات با فرزندان چه‌گوارا و اهتمام ویژه او به عدالت اجتماعی در پرتو جامعه قرآنی از دیگر وجوه زندگی‌اش بود.

این کارگردان با اشاره به مصاحبه‌های صورت‌گرفته در مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» اظهار کرد: گفت‌وگو با استادان فلسفه، عرفان، دین و ادبیات بخشی از این مستند را تشکیل می‌دهد از جمله این استادان می‌توان به ابراهیمی دینانی، احمد سمیعی، مهدی محقق، آیت‌الله سیدان، سیدمهدی جعفری و... اشاره کرد.

مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» در حاضر توسط بهروز خباز خوب، در حال تدوین است. محمود اسعدی ساخت مستندهایی چون «فلسفه با طعم شکلات» بررسی زندگی و آثار غلامحسین ابراهیمی دینانی، «فیلسوف سالک» توجه به آثار کریم مجتهدی، «شاعر نقاش» بررسی آثار و احوال محمود فرشچیان، «دست‌های فسفری» بررسی زندگی مجید سمیعی و... را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده‌است.

انتهای پیام