چهارشنبه 29 فروردین 1403

سال گذشته 90 نسخه خطی به کتابخانه ملی اهدا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سال گذشته 90 نسخه خطی به کتابخانه ملی اهدا شد

تهران - ایرنا - رئیس گروه فراهم آوری خطی اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اهدای 90 نسخه خطی، کتاب‌های سنگی و چاپی به این سازمان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سمیرا خسروی، گفت: در راستای ترویج فرهنگ وقف اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز یک نسخه خطی که در تملک پدر وی بود، به کتابخانه ملی اهدا کرد و این اقدام ارزشمند تاثیر مثبتی برای الگوسازی در مقوله فرهنگ اهدا به حساب می‌آید.

خسروی در تشریح مهمترین نسخ خطی اهدای گفت: از مهمترین اهدایی‌ها می‌توان به مجموعه‌ای از نسخ خطی و کتاب‌های سنگی اشاره کرد که فاطمه تمسکنی زاهدی این مجموعه را به کتابخانه ملی اهدا کرده است.

رئیس گروه فراهم آوری خطی اداره کل کتاب‌های خطی و نادر ادامه داد: از دیگر موارد مهم اهدایی که در سال گذشته صورت پذیرفت، مجموعه نسخ خطی زنده یاد دکتر محمود شهابی است که این مجموعه به همراه شماری از کتاب‌های سنگی و چاپی ارزشمند و برخی از پایان نامه‌هایی که با راهنمایی او به انجام رسیده است از سوی فرزندان وی به کتابخانه ملی ایران اهدا شده است.

خسروی خاطرنشان کرد: بی شک ترویج فرهنگ اهدای نسخ خطی و چاپ سنگی می‌تواند غنای فرهنگی جامعه را افزایش دهد و زمینه بیشتری را برای پژوهشگران این عرصه فراهم آورد.

بخش کتاب‌های خطی کتابخانه ملی، ابتدا با حدود سه هزار نسخه خطی متعلق به کتابخانه عمومی معارف در سال 1316 ایجاد گردید. منابع این بخش به تدریج روبه فزونی نهاد تا اینکه در سال 1355 مجموعا تعداد پنجهزار و 300 جلد نسخه خطی اصل وعکسی جمع آوری شد. روند فراهم آوری کتاب های خطی وچاپ سنگی با دریافت مجموعه های اهدایی وخرید نسخه های خطی همچنان ادامه پیدا کرد و از سال 1385 با جدیت و تلاش بیشتری دنبال شد، چنانکه هم اکنون بالغ بر 25 هزار و 400 جلد کتاب خطی و 27 هزار و 300 جلد کتاب چاپ سنگی در گنجینه کتاب های خطی ونادر جمع آوری شده و نگهداری می شود.

پیش از آنکه کتابخانه ملی بدین نام خوانده شود، در سال های 1313و1314 از نسخه های خطی کتابخانه که در آن زمان حدود 300 جلد بود فهرستی در دو مجلد، با عنوان فهرست کتب خطی کتابخانه عمومی معارف بر اساس الفبای نام کتاب ها توسط مرحوم عبدالعزیز جواهرکلام تهیه و تدوین شده بود. در این فهرست تعداد 348 نسخه خطی و در ذیل آن 46 نسخه عکسی فهرست و معرفی شده است. بعد از آن کمیسیونی متشکل از ایرج افشار، مجتبی مینوی، عباس زریاب خویی، محمدتقی دانش‌پژوه و سیدعبدالله انوار، نمونه فیشی شامل مشخصات کتابشناسی و نسخه شناسی کتاب های خطی را تنظیم کردند که تا سال 1347 کار فهرست نویسی کتاب های خطی کتابخانه ملی برمبنای آن تداوم یافت. سید عبدالله انوار بر اساس همان کاربرگه به فهرست نویسی نسخه های خطی پرداخت و تا سا ل 1358 تعداد 10 مجلد فهرست نسخه های خطی کتابخانه را به چاپ رساندند. تعداد 3082 نسخه خطی فارسی در مجلدات 1 تا6 و تعداد1975 نسخه عربی در مجلدات 7 تا 10 فهرست و معرفی شده‌اند. سپس بالغ بر 2700 نسخه خطی عربی در مجلدات 11 تا 19 فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی از سال 1372 تا 1381 توسط آقایان دکتر حبیب الله عظیمی و دکتر علینقی منزوی و خانم‌ها دکتر امیره ضمیری و زهره معیری و مجلدات 21 و 22 (ادعیه و قرآن‌ها) توسط دکتر رضا خانی‌پور معرفی شده است. از فروردین 1386 کار ذخیره و بازیابی مکانیزه اطلاعات کتاب های خطی و چاپ سنگی از طریق سیستم جامع کتابخانه ملی (سیستم بومی شده استاندارد یونی مارک) صورت می گیرد و در کنار آن کار اسکن کردن کتاب ها نیز در دست اقدام است.

*س_برچسب‌ها_س*