پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

ستاری: 2600 نخبه ایرانی از200 دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ستاری: 2600 نخبه ایرانی از200 دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشتند

تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در 5 سال گذشته برنامه‌ای برای بازگرداندن نخبگان ایرانی مقیم خارج در بنیاد ملی نخبگان اجرایی کردیم که تاکنون 2 هزار و 600 نفر از این نخبگان که از 200 دانشگاه برتر دنیا فارغ التحصیل شده‌اند، در قالب این برنامه به کشور بازگشته‌اند.

به گزارش خبرنگار آموزش ایرنا، سورنا ستاری شامگاه پنجشنبه در حاشیه مراسم اعطای چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) که با حضورعلی اکبرصالحی عضو فرهنگستان علوم و زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در تالار وحدت برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: جوایزی مانند نوبل که اقدام به انتخاب افراد برجسته در حوزه‌های مختلف می‌کند و همچنین جایزه مصطفی (ص) که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود؛ در واقع الگوهای علمی هستند، بنابراین جهان اسلام می‌تواند جایزه‌ای برای خودش داشته باشد.

وی در خصوص روند انتخاب دانشمندان برتر جهان اسلام در این دوره از جایزه مصطفی (ص)، افزود: دراین دوره از جایزه، دانشمندان برتر در دو بخش انتخاب شدند، یک دسته از دانشمندان معرفی شده، دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی هستند.

ستاری گفت: این دسته از دانشمندان برگزیده تحصیلات خود را در کشورهای دیگر به پایان رساندند و در کشورهای اسلامی به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری افزود: بخش دیگر برگزیدگان، افرادی هستند که می‌توانند دانشمندان اسلامی را در پیشبرد علم کمک کنند که اقدام بسیار ارزشمندی است.

ستاری با تاکید بر اینکه نمونه این دانشمندان را می‌توان در همه ادوار جایزه مصطفی (ص) مشاهده کرد، یادآور شد: کشف دانشمندانی که در اعطا جوایز دیگر جهانی دیده نمی‌شود، می‌تواند یکی از اهداف جایزه مصطفی (ص) باشد و فکر می‌کنم که اعطای این جایزه حرکت و اقدام جدی در حوزه علم و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.

وی در خصوص برنامه‌های بنیادی ملی نخبگان برای بازگشت نخبگان ایرانی گفت: در 5 سال گذشته برنامه‌ای برای بازگرداندن نخبگان ایرانی مقیم خارج در بنیاد ملی نخبگان اجرایی کردیم که تاکنون 2 هزار و 600 نفر از این نخبگان که از 200 دانشگاه برتر دنیا فارغ التحصیل شده‌اند، در قالب این برنامه به کشور بازگشته‌اند.

ستاری ادامه داد: حدود 25 درصد از این تعداد نخبه ایرانی بازگشته به کشور در دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیت هستند ولی بیشتر آنها در شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایی که بعضا خود آنها موسس بودند، مشغول به فعالیت شدند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این اقدام برنامه‌ای است که در بنیاد ملی نخبگان برای بازگردان نخبگان ایرانی توسعه داده شده است.

جایزه مصطفی (ص) تاکنون سه دوره در سال‌های 94، 96 و 98 برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

اولین دوره جایزه مصطفی (ص) در دی سال 1394 برگزار شد که پروفسور عمر یاغی از کشور اردن، در حوزه علم و فناوری نانو بخاطر اثر "چارچوب های فلز آلی (MOFs)" و پروفسور جکی ای - رو یینگ از کشور سنگاپور، در حوزه علم و فناوری نانوزیستی بخاطر اثر "ساخت مواد و سیستم های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن"، برگزیدگان آن بودند.

دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در آذرماه سال 1396 برگزار شد که پروفسور سامی ارول گلنبه از کشور ترکیه، در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به خاطر اثر "شبکه جی" و پروفسور محمدامین شکراللهی از کشور ایران، در حوزه نظریه اطلاعات بخاطر اثر "رپتور کد" مستحق دریافت این جایزه شدند.

سومین دوره جایزه مصطفی (ص) در آبان 1398 برگزار شد و این جایزه به پنج نفر از برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام اعطا شد.

در این دوره، پروفسور اوگور شاهین از کشور ترکیه در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی بخاطر اثر "توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس mRNA برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهش‌شان"؛ پروفسور علی خادم‌حسینی از کشور ایران، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به خاطر "اثر هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست - پزشکی"؛ پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، در حوزه فیزیک یونسفری و جوی به خاطر اثر "درک اثر متقابل موج و ذره حالت whistler در فضای نزدیک زمین و اتصال الکتروشیمیایی بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا"؛ پروفسور حسین بهاروند از کشور ایران در حوزه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی به خاطر اثر "درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی" و دکتر محمد عبدالاحد از کشور ایران در حوزه علم و فناوری نانو الکترونیک به خاطر اثر "ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص و درمان سرطان) "، برگزیدگان سومین دوره این جایزه بودند.

پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و پروفسور زاهد حسن استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) 2021 هستند.

همچنین پروفسور محمد صائغ پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند، پروفسور اقبال چودری زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی (ص) شده‌اند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*