سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

سرکنسول ایران در مرو ترکمنستان افزایش تردد بین 2 کشور را خواستار شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سرکنسول ایران در مرو ترکمنستان افزایش تردد بین 2 کشور را خواستار شد

مشهد - ایرنا - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مرو ترکمنستان افزایش فعالیتهای مرزی و ترددهای تجاری بین دو کشور از طریق مرزهای چهارگانه زمینی کشورمان را خواستار شد.

به گزارش روز پنجشنبه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو ترکمنستان، سرکنسول کشورمان در این شهر، امروز در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد بی طرفی ترکمنستان که در محل کتابخانه مرکزی شهر مرو برگزار شد گزارشی از آخرین وضعیت روند بازگشایی مرزهای زمینی چهارگانه کشورمان با ترکمنستان شامل مرزهای سرخس، لطف آباد، باجگیران و اینچه برون در 2 بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای ارائه داد.

رسول جعفری ضمن اشاره به مشکلات حمل و نقل جاده‌ای از طریق مکانیزم ترانشیپمنت میان 2 کشور ابراز امیدواری کرد که سرعت عمل و رشد بیشتری را در آینده در اجرای روش یاد شده و تردد جاده ای از مرزهای زمینی کشورمان با ترکمنستان شاهد باشیم.

وی بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر روابط بین استان‌های همجوار 2 کشور ایران و ترکمنستان تاکید کرد و با اشاره به نشست های برخط (ویدئو کنفرانسی) بین استانداران خراسان رضوی و ماری و همچنین خراسان شمالی و آخال ترکمنستان که طی ماه‌های اخیر برگزار شد استمرار این قبیل تماسها بین سایر استان‌های همجوار 2 کشور را خواستار شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مرو با اشاره به برنامه تنظیم شده دیگری که برای تماس برخط استانداران 2 استان گلستان ایران و بالکان ترکمنستان در آینده نزدیک در برنامه کاری 2 کشور قرار دارد برگزاری این قبیل تماسها را موجب آشنایی با ظرفیتهای استانی و بهره‌گیری از این ظرفیت های مکمل در راستای رشد و ارتقای روابط تجاری بین 2 کشور دانست.

جعفری با اشاره به حادثه ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته ای کشورمان شهید دکتر محسن فخری زاده و موضع دولت ترکمنستان در محکومیت شدید این جنایت، مراتب تشکر و قدردانی خود را از پیام کتبی آقای رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان به دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص ابراز داشت.

در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد بیطرفی ترکمنستان در کتابخانه شهر مرو، علاوه بر سرکنسول و دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران، سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان و دیپلماتهای آن کشور، معاون استاندار ماری، رییس نمایندگی وزارت امور خارجه ترکمنستان در استان ماری، رییس انستیتوی آموزش عالی انرژی شهر مرو، رییس حزب دموکرات شعبه استان ماری و رییس اتحادیه کارگری استان ماری نیز حضور داشتند و سخنرانی کردند.

ترکمنستان در سال 1991 میلادی استقلال خود را از شوروی سابق کسب و پس از آن بی‌طرفی خود در مسایل جامعه جهانی را اعلام کرد در نتیجه ترکمنستان نخستین کشور دنیا شد که با توافق و رضایت تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد موضع بی‌طرفی اتخاذ کرد.

این واقعه در 12 دسامبر سال 1995 (21 آذر 1374) طی جلسه شورای عمومی سازمان ملل در نیویورک به وقوع پیوست که در آن همه 185 عضو سازمان ملل ترکمنستان را به عنوان کشوری بی‌طرف پذیرفتند.

*س_برچسب‌ها_س*