جمعه 10 فروردین 1403

سفر پرتلاطم کاشف شبه‌ذره‌ای بی‌جرم تا رسیدن به الکترونیک سبز

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
سفر پرتلاطم کاشف شبه‌ذره‌ای بی‌جرم تا رسیدن به الکترونیک سبز

پروفسور حسن زاهد، برگزیده چهارمین جایزه مصطفی (ص) داستان زندگی خود را همانند افسانه‌ها می داند که آرزوها و رؤیاهای کودک روستایی محقق می‌شود و به آزمایشگاه‌های پیشرفته می رود و می گوید: من سفر جالب و مفیدی تاکنون داشته‌ام.

به گزارش ایسنا، پروفسور زاهد حسن از برگزیدگان چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) در چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) که شامگاه پنجشنبه 29 مهر 1400 در تالار وحدت با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، علی اکبر صالحی، قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، همچنین شماری از دانشمندان جهان اسلام و اساتید و معاونان دانشگاه‌های مختلف برگزار شد، به تشریح فعالیت خود پرداخت.

زاهد حسن با اشاره به حوزه تحقیقاتی خود اظهار کرد: من در حوزه تحقیقاتی خود که با محققان زیادی در دانشگاه‌های پرینستون و برکلی روی آن کار کرده‌ام، از روش فوتون استرسکوپی استفاده کردم؛ روشی که ابتدا انیشتین از آن استفاده کرد و برای آن برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

وی ادامه داد: من بسیار خوشوقت بودم که دانشجویان خوبی در پسادکتری و همکاران خوبی داشتم؛ چرا که با همکاری محققان و پیشگامان و دانشمندان زیاد و همکاران به دستاوردهای زیاد و جالب نه فقط در حوزه فیزیک بلکه در حوزه صرفه‌جویی انرژی، الکترونیک و فناوری سبز رسیدیم.

حسن با اشاره به کودکی خود گفت: من کودکی خود را در روستا گذراندم و تحت تاثیر دنیای علم بودم و کتاب هایی را که پدر و مادرم برایم می خریدند، مطالعه می کردم.

پروفسور زاهد حسن تصریح کرد: داستان زندگی من داستانی شبیه افسانه‌هاست که آرزوها و رؤیاهای کودک روستایی محقق می‌شود و او به آزمایشگاه های پیشرفته در دانشگاه های پرینستون و برکلی می‌رسد. بنابراین من سفر جالب و مفیدی تاکنون داشته‌ام.

وی در پایان از همسر و همکارانش تشکر و خاطرنشان کرد: اقدام بنیاد مصطفی (ص) در طراحی و اهدای جایزه مصطفی (ص) ابتکاری مهم در توسعه علم است.

امسال جهان اسلام شاهد برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) است. طبق دوره‌های گذشته، این آیین در کنار یک هفته برنامه‌های ترویجی، تخصصی و تورهای فرهنگی و فناوری برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل نشست رسانه‌ای اعلام برگزیدگان، کافه علم، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ)، نشست‌های فناوری و تجاری، تور فناوری در پارک فناوری پردیس و تور فرهنگی‌تفریحی است.

به گزارش ایسنا، جایزه مصطفی (ص) تاکنون در سه دوره در سال‌های 94، 96 و 98 برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

انتهای پیام