جمعه 31 فروردین 1403

سهم انتشارات علمی از تولید ناخالص داخلی چقدر است؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
سهم انتشارات علمی از تولید ناخالص داخلی چقدر است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران از لحاظ نسبت انتشارات به تولید ناخالص داخلی در نمایه‌نامه واس در جایگاه پانزدهم جهان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آن چه در گزارش مشارکت دانش ایرانیان در جهان در سال 2016 بیان شده است، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016، حدود 419 میلیارد دلار بوده است. از این رو می‌توان گفت که نسبت انتشارات علمی ایران در نمایه‌نامه واس به تولید ناخالص داخلی‌اش عددی حدود 117 است و از این نظر، در جایگاه پانزدهم جهان قرار داشته است.

در این رده‌بندی، کشور صربستان در جایگاه نخست، تونس در جایگاه دوم و گرانادا در رتبه‌ی سوم قرار دارند. در میان کشورهای منطقه، ارمنستان رتبه‌ی اول و ایران جایگاه دوم را دارا است.

رتبه‌ی ایران از لحاظ نسبت انتشارات به جی‌دی‌پی در نمایه‌نامه اسکوپوس هشتم است. در این رده‌بندی نیز کشورهای صربستان، تونس و اسلوونی جایگاه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. در میان کشورهای منطقه ایران در رتبه اول قرار دارد.

ارزیابان علم و فناوری از سنجه دیگری نیز در ارزیابی توسعه علمی و شاخص‌های دیگر بهره می‌برند که تاثیر آن مستقیم‌تر از تولید ناخالص داخلی است. این سنجه به بررسی میزان بودجه‌ای می‌پردازد که یک کشور در زمینه تحقیق و توسعه هزینه می‌کند. بر پایه داده‌های گردآوری شده، اطلاعاتی درباره‌ی بودجه‌ی تحقیق و توسعه ایران در سال 2016 در بانک جهانی گزارش نشده است. از این رو نمی‌توان درباره نسبت انتشارات ایران به بودجه تحقیق و توسعه آن گزارشی داد. در میان کشورهای جهان، ماداگاسکار با نسبتی حدود 208 در جایگاه نخست جهان جا دارد.

از دیگر متغیرهایی که می‌تواند بر توسعه علمی، به ویژه شمار انتشارات تاثیرگذار باشد، نیروی انسانی است که در بخش تحقیق و توسعه مشغول به کارند. بر پایه داده‌های گردآوری شده، در سال 2016، شمار نیروی انسانی تحقیق و توسعه ایران حدود 79916 نفر گزارش شده است. از این رو می‌توان گفت حدود 0.1 درصد از کل جمعیت ایران درگیر فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند و نسبت انتشارات علمی ایران در نمایه‌نامه واس به شمار نیروی انسانی تحقیق و توسعه عددی حدود 0.616 است و از این لحاظ، در جایگاه 14 جهان قرار دارد. در این رده‌بندی قبرس در جایگاه اول قرار دارد.

ایران از لحاظ نسبت انتشارات به شمار نیروی انسانی تحقیق و توسعه در نمایه‌نامه اسکوپوس بعد از بوسنی و هرزگوین در جایگاه نهم قرار دارد. در این فهرست، ماکائو، قبرس و عمان کشورهای اول تا سوم هستند.

انتهای پیام