پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

سه سازمان به زیر مجموعه توسعه تجارت کشور منتقل شدند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سه سازمان به زیر مجموعه توسعه تجارت کشور منتقل شدند

پیمان پاک گفت: مجموعه‌هایی که به حوزه تجارت بین‌الملل ارتباط داشت از جمله صندوق ضمانت صادرات، شرکت نمایشگاه‌ها و دفتر مقررات صادرات و واردات به زیر مجموعه سازمان توسعه تجارت منتقل شدند.

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت اصلاح ساختار در سازمان توسعه تجارت گفت: اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت در دو حوزه پیگیری می‌شود. یکی از بحث‌های آن موضوعی بود که آقای وزیر در اجرای آن کمک و همراه بودند و مجموعه‌هایی که به حوزه تجارت بین‌الملل ارتباط داشت از جمله صندوق ضمانت صادرات، شرکت نمایشگاه‌ها و دفتر مقررات صادرات و واردات به زیر مجموعه سازمان توسعه تجارت منتقل شدند. در این شرایط ما یک فرماندهی واحد را امروز در حوزه تجارت و موضوع صادرات داریم که در همین مدت کوتاه هم فواید خود را به ما نشان داده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: مساله دوم اصلاح فرآیند‌های بیرونی و بین‌المللی ماست. امروزه متاسفانه ما به دلیل مسائل بودجه‌ای و محدودیت‌های کشور 6 رایزن در کشور‌های هدف داریم. بر مبنای اولویت بندی که انجام دادیم بنا شده تا در کشور‌های اولویت اول و دوم تا پایان امسال تعداد رایزن‌ها را به 10 مورد برسانیم و در افق 4 سال آینده 120 رایزن را در کشور‌های هدف داشته باشیم. این کار هم با توسعه بودجه سازمان اتفاق خواهد افتاد و هم با بهره کیری از ظرفیت بخش خصوصی خواهد بود.

پیمان پاک با تاکید بر اهمیت به کارگیری رایزن‌های بازرگانی گفت: از ظرفیت بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، ظرفیت‌های محلی و بومی و سایر ظرفیت‌ها، استفاده خواهیم کرد. این شبکه رایزن‌هایمان را در کشور‌های اولویت دار برای صادرات توسعه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

او تصریح کرد: اقدام دیگری آغاز شد و امسال سریع‌تر از مسئله رایزن‌های بازرگانی به نتیجه خواهد رسید توسعه مراکز تجاری ایران است. این مراکز تجاری با کمک بخش خصوصی محقق خواهد شد و در آن محصول اکثر تولید کنندگان عرضه می‌شود. صاحبان این مراکز وظیفه شناسایی فرصت‌های تجاری ایران و توسعه صادرات را بر عهده خواهند داشت و از این محل نفع خواهند برد.

پیان پاک گفت: در موضوع مراکز تجاری که کار به سرعت پیش رفته است و در مورد تعداد راهزنان بازرگانی هم هدفگذاری برای امسال و سال‌های بعد مشخص شده است. در افق 1401 و 1402 به شرایط ایده‌آلمان نزدیک خواهیم شد. در مسائل داخلی وزارت صمت هم که چیز اتفاق افتاده و محقق شده است؛ امروز ما تمه چیز را به صورت فرماندهی واحد پیش میبریم.