پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

سه سال فاصله میان دو اعزام آخر و پیش روی تیم ملی فوتبال پنج نفره

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
سه سال فاصله میان دو اعزام آخر و پیش روی تیم ملی فوتبال پنج نفره

تیم ملی فوتبال پنج نفره که با وجود کسب سهمیه پارالمپیک از کاروان اعزامی به توکیو کنار گذاشته شد، حضور جدید بین‌المللی خود را سه سال بعد از آخرین اعزام تجربه خواهد کرد!

تیم ملی فوتبال پنج نفره که با وجود کسب سهمیه پارالمپیک از کاروان اعزامی به توکیو کنار گذاشته شد، حضور جدید بین‌المللی خود را سه سال بعد از آخرین اعزام تجربه خواهد کرد!

به گزارش خبرنگار مهر، سیاست های تبیین شده در کمیته ملی پارالمپیک فرصت اعزام به بازی های 2020 توکیو را از تیمی مانند فوتبال پنج نفره گرفته است، این مسئله نه تنها باعث سرخوردگی ملی پوشان این رشته شده بلکه به خاطر کرونا و لغو رویداد آسیایی‌شان باعث شده میان دو اعزام برون مرزی و حضور بین المللی آنها وقفه ای طولانی ایجاد شود در حالی که تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران در مسابقات اخیر قهرمانی آسیا فینالیست بوده است.

فوتبال پنج نفره ایران مهرماه سال گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تایلند شرکت کرد؛ در همین رقابت ها بود که تیم ملی ایران به واسطه صعود به دیدار نهایی سهمیه پارالمپیک را به دست آورد اگرچه به خاطر بسنده کردن به نایب قهرمانی از اعزام به توکیو محروم شد.

در هر صورت مسابقات 2019 قهرمانی آسیا آخرین رویدادی بود که ملی پوشان فوتبال پنج نفره در آن شرکت داشتند. آنها در پارالمپیک توکیو که با یک سال تعویق سال آینده میلادی برگزار می‌شود، حضور نخواهند داشت. از طرفی مسابقات قهرمانی آسیا که همیشه هر دو سال یکبار برگزار می شود، سال آینده میلادی به خاطر همزمانی با پارالمپیک توکیو برگزار نخواهد شد. بدین ترتیب این رقابت ها هم برای تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران از دست رفته به حساب می آید.

با این اوصاف تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران تا سال 2022 میلادی و برگزاری بازی های پاراآسیایی چین فرصتی برای تجربه بین المللی رسمی ندارد یعنی بعد از سه سال از آخرین حضور برون مرزی آنهم فقط به شرطی که مجددا با منع اعزام مواجه نشود.

جواد فلفلی که فوتبال پنج نفره ایران را در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب سهمیه پارالمپیک نایب قهرمان آسیا کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: فوتبال پنج نفره در بازی های پاراآسیایی 2018 اندونزی برگزار نشد اما این رشته در فهرست بازی های پاراآسیایی 2022 چین قرار دارد. تا به امروز هم خوشبختانه صحبتی مبنی بر حذف این رشته از کاروان ایران و اعزام نکردن تیم ملی مطرح نبوده است. پس بنای ما بر این گذاشته می شود که تیم ملی فوتبال پنج نفره در بازی های پاراآسیایی دو سال آینده شرکت خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این بازی ها در حالی پیش روی تیم ملی فوتبال پنج نفره قرار دارد که تا زمان برگزاری همین بازی ها هیچ فرصت دیگری برای تجربه بین المللی این تیم نیست. به خاطر نادیده گرفته شدن سهمیه در پارالمپیک توکیو که شرکت نخواهیم کرد، مسابقات قهرمانی آسیا هم سال آینده به خاطر همزمانی با این بازی ها برگزار نمی شود. از طرفی از زمان کسب سهمیه تا به امروز هم تیم ملی در هیچ رویدادی شرکت نکرده است.

سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره تاکید کرد: با همه اینها امیدواریم فرصت حضور در بازی های پاراآسیایی 2022 از فوتبال پنج نفره ایران گرفته نشود. بازیکنان این تیم همین الان هم به خاطر نادیده گرفته شدن سهمیه پارالمپیکی‌شان سرخورده هستند، یک سال است در هیچ رویدادی شرکت نکرده اند و تا دو سال دیگر هم تجربه ای نخواهند داشت. اگر این فرصت هم از آنها گرفته شود قطعا دلیلی برای ادامه تمرینات ندارند.

فلفلی در مورد وضعیت این روزهای بازیکنان تیم ملی فوتبال پنج نفره و اینکه «آیا پیگیر وضعیت آنها است یا نه؟»، گفت: از ملی پوشان بی خبر نیستم، با آنها کم و بیش در ارتباطم. در اولین روزهایی که اعزام‌شان به توکیو منتفی اعلام شد خیلی شوک زده بودند اما به مرور خود را پیدا کردند. این روزها هم دور از تمرین به زندگی روزمره خود مشغول هستند چون رویدادی ندارند که دغدغه آماده سازی آن را داشته باشند. آنها حتی از حفظ آمادگی خود هم دست کشیده اند.

وی ادامه داد: فقط امیدوارم حضور فوتبال پنج نفره را در بازی های پاراآسیایی چین قطعی اعلام کنند تا بتوانیم به امید آن زودتر اردو داشته باشیم. صحبت هایی هم در مورد آغاز اردوها از مهرماه شنیده ام اما قطعی نیست.

فلفلی که در بازی های پاراآسیایی کره جنوبی با تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران قهرمان شد، در مورد ادامه همکاری با این تیم و اینکه «در بازی های پاراآسیایی چین هم این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت یا نه؟» گفت: تصمیم گیرنده فدراسیون جانبازان و انجمن فوتبال است. پیشنهادی باشد بررسی می کنم و در مورد آن تصمیم می گیرم.