جمعه 10 فروردین 1403

سوال مهم از دولت رئیسی پس از گذشت یک سال: ساخت 4 میلیون مسکن به کجا رسید؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سوال مهم از دولت رئیسی پس از گذشت یک سال: ساخت 4 میلیون مسکن به کجا رسید؟

گسترش نیوز نوشت: محمودزاده گفت: امیدواریم با تامین مالی و مساعدت سیستم بانکی در 6 ماهه دوم سال شاهد رونق بیشتری در زمینه ساخت 4 میلیون مسکن باشیم.

ساخت 4 میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم یکی از اصلی ترین شعارهای سیدابراهیم رییسی در دوران انتخاباتبود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ساخت این تعداد مسکن به شرایط اقتصادی کلان کشور بستگی دارد، اگر قرار باشد افزایش قیمت ها در همه موارد از مصالح گرفته تا دستمزدها و قیمت زمین و... در سیر صعودی باشد مسکن و اجاره هم صعودی خواهد بود. ولی اگر دولت بتواند تورم را مهار کند و از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند تعادل و آرامشی در قیمت گذاری بر بازار مسکن ایجاد خواهد شد. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون آخرین وضعیت ساخت 4 میلیون مسکندر کشور گفتگویی را با محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

شاه کلید حل مشکلات بازار مسکن

محمودزاده در این گفتگو به شرایط کنونی بازار مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: بزرگترین مسئله ای که در شرایط فعلی بازار مسکن با آن روبرو است فاصله میان قیمتتمام شده مسکن و توان خانوار است. بنابراین موضوع تامین مالی که در این بین بتواند افزایش توان متقاضیان واجد شرایط خرید مسکن را فراهم کند اهمیت بالایی پیدا می کند. از این رو تامین مالی را می توان شاه کلید حل مشکل یازار در شرایط کنونی عنوان کرد. فعال کردن بازار سرمایه نیز از دیگر ابزارهایی است که از طریق آن می توان آشفتگی بازار مسکن را کنترل کرد. در همین راستا سرمایه های مازاد و سیار را باید مدیریت کنیم. این سرمایه ها نباید به صورت مدیریت نشده وارد بازار مسکن شوند چراکه این اقدام موجب ایجاد افزایش قیمت های کاذب در بازار می شود.

وی افزود: خوشبختانه دولت روی این دو موضوع تمرکز خوبی دارد و با حل شدن آنها اتفاقات خوبی در خصوص بهبود وضعیت بازار مسکن رخ خواهد داد.

ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمانوزارت راه و شهرسازی در ادامه به وجود دلال ها در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در جریان آزاد اقتصادی نمی توان دخل و تصرف خاصی داشت. با بالابردن تولید و عرضه مسکن در استطاعت خانوارها یکی از راهکارهای کنترل فعالیت دلال ها در بازار به شمار می رود. بازار غیررسمی مسکن زمانی بهم میریزد که تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار نباشد. در طرح اخیر دولت مبنی بر ساخت 4 میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم تلاش بر این است که تعادل عرضه و تقاضا متعادل شود.

آخرین وضعیت طرح ساخت 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم

محمودزاده در بخش دیگری از صحبت های خود به آخرین وضعیت طرح ساخت 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: پروژه های این طرح در شاخه های مختلف در حال انجام است. قریب به بیش از 576 هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است و در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد. بیش از 180 هزار واحد در حوزه روستایی و بیش از 340 هزار واحد در حوزه خودمالکی نیز در حال ساخت است. مجموع این پروژه ها وارد فاز اجرا شدند. تعدادی از پروژه های دیگر که بالغ بر 400 هزار واحد هستند نیز با تامین زمین وارد مراحل اجرا شده است. امیدواریم با تامین مالی و مساعدت سیستم بانکی در 6 ماهه دوم سال شاهد رونق بیشتری در این زمینه باشیم.

وی در ادامه گفت: برای ساخت هر واحد مسکونی 110 متری حدود 2.2 نفر اشتغال ایجاد می شود. بنابراین در ساخت 4 میلیون مسکن 8.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد و یا مشاغل موجود پایدار می شوند. بنابراین به جرات می توان گفت نهضت ملی مسکن تنها ساخت مسکن نیست و آثار اقتصادی از جمله ایجاد اشتغال هم در آن نقش دارد.

تحولی بزرگ در بازار مسکن

محمودزاده در ادامه با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن 3.5 میلیون نفر متقاضی هستند گفت: در این زمینه تا کنون 25 تفاهم نامه با دستگاه های مختلف به امضا رسیده است. برای اولین بار در تاریخ پروژه های نهضت ملی مسکن از خدمات بیمه کیفیت ساختمان به مدت 3 تا 10 سال برخوردار خواهند شد. اجزای اصلی ساختمان تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

217 256

کد خبر 1661500
سوال مهم از دولت رئیسی پس از گذشت یک سال: ساخت 4 میلیون مسکن به کجا رسید؟ 2