جمعه 10 فروردین 1403

سیر تا پیاز داستان رایگان شدن قبض برق در تابستان گرم 1401

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سیر تا پیاز داستان رایگان شدن قبض برق در تابستان گرم 1401

فصل گرم تابستان که فرا می‌رسد مبلغ قبوض برق به نسبت سایر فصول سر به فلک می‌کشد که دلیل آن استفاده از وسایل سرمایشی است.

شاید برایتان جالب باشد اما پرداخت قبض برق برخی از مشترکین در تابستان گرم و طاقت فرسا رایگان می‌شود، تعجب نکنید!! نه خبری از پارتی است و نه کلاه گذاشتن سر اداره برق، در واقع اداره برق برای تشویق مشترکین به اصلاح الگوی مصرف، قانونی را وضع کرده تا قبض مشترکین کم مصرف به‌طور کامل بخشیده شود.

از بابا برقی تا رایگان شدن قبض برق

وقتی از صرفه جویی در مصرف برق صحبت می‌شود یاد بابا برقی و جمله معروفش که می‌گفت: «هرگز نشه فراموش، لامپ اضافه خاموش» می‌افتیم. بابا برقی و خود اداره برق با فرهنگ سازی و رایگان کردن قبض مشترکین نمونه، به دنبال اصلاح الگو مصرف هستند.

البته به‌واسطه روی کار آمدن لامپ‌های ال ای دی و اس ام دی مصرف برق کاهش چشمگیری در این سال‌ها داشته، اما به همان اندازه مشترکین برق هم بیشتر شده و هنوز باید در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم.

براساس اظهارات آقای مهندس ناظریان مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در حال حاضر تهران 3 میلیون و 400 هزار مشترک دارد. از این تعداد حدود 65% براساس الگوی اصلاح شده برق مصرف می‌کنند اما 35% از این مشترکین میزان مصرفشان از الگو مصرف تعیین شده بیشتر است که با اندکی تغییر در شیوه مصرف می‌توانند شامل تخفیف یا بخشودگی قبض برق شوند.

میزان الگوی مصرف برق چقدر است؟

الگو مصرف عادی در مناطق گرمسیری برای دوره 1 ماهه، 3000 کیلو وات ساعت است. اگر مشترکین بتوانند با اصلاح الگوی مصرف صرفا نیمی از این مقدار، یعنی 1500 کیلو وات ساعت برق مصرف کنند، پرداخت قبض برق آن‌ها برای این دوره کاملا رایگان خواهد بود. این تمام ماجرا نیست و مشترکین می‌توانند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف برق، 500 تومان پاداش از شرکت توزیع برق برروی قبض برق خود دریافت کنید.

راه‌های زیادی برای اصلاح الگوی مصرف وجود دارد، بهترین و آسان ترین روش عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعات پیک، یعنی از ساعت 12 تا 17 و 19 تا 23 است. راهکار دیگری که در مصرف برق می‌تواند تاثیرگذار باشد استفاده از لوازم برقی با درجه مصرفی A+++، A++، A+ و A است.

نکته مهم: بهترین وسیله سرمایشی برای آب و هوای گرم و خشک کولر آبی و برای مناطق گرم و مرطوب (حواشی دریای خزر و خلیج فارس) کولر گازی است، البته توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید کولر گازی دارید، به‌واسطه مصرف برق کمتر مدل اینورتر را خریداری کنید.

در پرداخت قبوض خوش حساب باشید

شاید تصور کنید که خوش حسابی فقط شامل مشترکین قبوض همراه اول می‌شود، اما قبض برق هم از این قاعده مستثنا نیست. پرداخت به‌موقع قبوض برق در زمان مقرر برای مشترکین امتیاز و گاهی تخفیف را به‌همراه دارد، اما دلیل توصیه ما به خوش حسابی فقط در تخفیف و پاداش خلاصه نمی‌شود.

دلیل توصیه ما در فرایند پیچیده وصل مجدد برق است! خب همانطور که می‌دانید عدم پرداخت قبض در مدت زمان مشخص باعث قطع برق می‌شود که برای وصل مجدد آن باید هفت خوان رستم را نصب کنید.

معمولا قبوض سوم یا چهارم هر ماه صادر می‌شوند و همان روز بهترین زمان ممکن برای تسویه حساب قبوض است. احتمالا با خودتان می‌گویید که پرداخت تمامی قبوض در یک روز کار دشوار و زمان‌بری است، اما شاید باورتان نشود با راهکاری که در پایین در مورد آن صحبت می‌کنیم، تمامی قبوض خود، حتی اگر مدیر ساختمان باشید تمامی قبوض ساختمانتان را می‌توانید در 5 دقیقه پرداخت کنید!

پرداخت قبوض با سوپر اپلیکیشن تاپ

شما می‌توانید با دانلود و نصب سوپر اپلیکیشن تاپ تمامی قبوض خود اعم از قبض آب، قبض برق، قبض گاز، قبض تلفن و حتی قبض تلفن همراه خود را در امنیت کامل و سرعت بالا پرداخت کنید. تاپ اپلیکیشن وابسته به بانک پارسیان است و تمامی خدمات آن زیر نظر بانک پارسیان و تحت نظارت بانک مرکزی و پلیس فتا به کاربرانش ارائه می‌شود. در تاپ علاوه بر قبوض مواردی همچون کارت به کارت، خرید شارژ و بسته، پرداخت خلافی و عوارضی را نیز می توان انجام داد.

مهم‌ترین ویژگی اپلیکیشن تاپ علاوه‌بر امنیت و سرعت، وابستگی به بانک پارسیان است، درواقع تاپ از معدود اپلیکیشن‌هایی است که خدمات آن تحت نظارت یک بانک به کاربران ارائه می‌شود و این یعنی امنیت کامل در تمامی تراکنش‌ها.

برای پرداخت قبوض خود از تاپ کافیست تا اطلاعات مورد نیاز (عموما شناسه قبض، شناسه پرداخت یا شماره اشتراک) را باید وارد کنید تا مبلغ قبض به شما نمایش داده شود. در این مرحله می‌توانید در تاپ برای هر قبض یک نام انتخاب کنید (مثلا پرداخت قبض برق خانه خودم یا...) تا در مراحل بعدی دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات قبوض نداشته باشید. همین ویژگی کافیست تا تمام قبوض خود را در کمتر از 5 ثانیه پرداخت کنید.

تاپ با بیش از 70 سرویس کاربردی و روزمره

خدمات تاپ صرفا در پرداخت قبوض خلاصه نمی‌شود! در واقع تاپ با بیش از 70 سرویس کاربردی نه تنها شما را از دانلود چندین اپلیکیشن در تلفن همراه بی‌نیاز می‌کند، بلکه برای انجام امور روزمره هم ماننتد یک دستیار کنار شماست تا به تمامی امور روزمره پرداختی خود رسیدگی کنید.

با خدمات خودرویی تاپ می‌توانید خلافی خود را در لحظه پرداخت کنید، استعلام عوارض آزادراهی و طرح ترافیک بگیرید و برای پرداخت آن‌ها اقدام کنید و ده‌ها خدمات کاربردی دیگر مرتبط با خودرو که در تاپ برای شما دردسترس است. از دیگر خدمات کاربردی تاپ می‌توانیم به کارت به کارت، موجودی، خرید شارژ و بسته، چک صیادی، احراز هویت غیر حضوری، همراه بانک پارسیان و خدمات گردشگری تاپ (سفر تاپ) اشاره کنیم.

برای دانلود سوپر اپلیکیشن تاپ کافیست به وب سایت TOP مراجعه و نسخه android و ios تاپ را دانلود کنید، البته اگر کاربر android هستید می‌توانید از اپ استورهای معتبر مانند بازار، کافه بازار، مایکت و گوگل پلی به‌روزترین نسخه تاپ را دانلود و نصب کنید.

سیر تا پیاز داستان رایگان شدن قبض برق در تابستان گرم 1401 2