پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

شاغلان در بخش های غیرتولیدی بیشتر کار می کنند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شاغلان در بخش های غیرتولیدی بیشتر کار می کنند

بررسی ها نشان می دهد که در سالهای 92 تا 98 میانگین ساعت کار معمول هفتگی شاغلان در بخش های غیرتولید همواره بیشتر از بخش تولید بوده است.

به گزارش ایسنا، میزان ساعت کاری شاغلان از جمله شاخص های کلیدی بازار کار به شمار می رود که بر اساس استانداردهای بین المللی در تمام کشورها مورد اندازه گیری قرار می گیرد. میزان ساعات کار متاثر از عوامل متعددی است که از جمله آنها می توان به دستمزد، وضع معیشت افراد، فرهنگ کار و میزان اشتغال کشور اشاره کرد.

بر اساس تعریف به فرد در سن کار که در طول زمان مرجع حداقل یک ساعت در شغل خود فعالیت داشته یا بنا به دلایلی ترک موقت از شغل داشته باشد، شاغل می گویند. میانگین ساعت کار معمول، متوسط ساعت کار واقعی شاغل طی دوره زمانی مورد نظر است. میانه ساعت کار معمول نیز مقدار متوسط ساعت کاری معمولی است که 50 درصد شاغلان بیشتر یا کمتر از آن در طول هفته کار می کنند.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از میانگین ساعات کار هفتگی شاغلان بخش های تولیدی و غیر تولیدی طی سالهای 1392 تا 1398 نشان می دهد که میانگین و میانه ساعت کاری معمول در هفته شاغلین بخش های تولیدی نسبت به بخش های غیر تولیدی کمتر بوده است.

بر این اساس، میانگین ساعت کاری در بخش غیرتولیدی به میزان سه ساعت و 12 دقیقه بیشتر از بخش تولیدی است.

مقایسه میانه ساعت کار معمول هفتگی در این دو بخش نیز نشان می دهد که میانه ساعت کاری در سال 1398 در بخش غیرتولیدی یک ساعت و 12 دقیقه بیشتر از بخش تولیدی بوده است. این در حالی است که طی سال 1392 میانه ساعت کاری در هر دو بخش هیچ تفاوتی نداشته است.

در فاصله سال های 1392 تا 1398 در هر دو بخش تولید و غیر تولید با کاهش میانگین و میانه ساعت کار هفتگی مواجه بوده ایم‌؛ به نحوی که میانگین ساعت کار هفتگی در بخش تولیدی دو ساعت و 12 دقیقه و در بخش غیر تولیدی 24 دقیقه کاهش داشته است.

میانه ساعت کاری هفتگی در بخش تولیدی نیز یک ساعت و 30 دقیقه و در بخش غیر تولیدی 18 دقیقه کاهش یافته است، در حالی که با افزایش تعداد شاغلان در هر دو بخش روبرو بوده ایم.

به گزارش ایسنا، در سال 1392 تعداد شاغلان بخش های تولیدی هفت میلیون و 926 هزار نفر بوده که در سال 1398 به بیش از 9 میلیون نفر افزایش یافته است.

تعداد شاغلان بخش های غیر تولیدی نیز روند افزایشی داشته است‌؛ به نحوی که از 13 میلیون و 411 هزار نفر در سال 92 به بیش از 15 میلیون و 250 هزار نفر در سال 98 رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد که طی این مدت زمانی میانه و میانگین ساعات کار مردان نسبت به زنان همواره بیشتر بوده است.

انتهای پیام

شاغلان در بخش های غیرتولیدی بیشتر کار می کنند 2