جمعه 10 فروردین 1403

شانس پیدا کردن شغل را از دست ندهید!

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شانس پیدا کردن شغل را از دست ندهید!

بسیاری از کارشناسان فقدان مهارت یا ضعف مهارتی را یکی از علل اصلی بیکاری جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلان عنوان می کنند و معتقدند به جای تشویق و سوق دادن جوانان به رشته های پرطرفدار باید آنها را برای رشته های مهارتی آینده دار و مورد نیاز بازار تربیت کرد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت ارتباط بین مهارت و کسب شغل، لزوم بهره مندی و فراگیری آموزش های مهارتی در عصر حاضر نقش موثر و بسزایی در ورود کارجویان به بازار کار دارد.

آموزش های فنی و حرفه ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و هدف از این آموزش ها، افزایش توانایی های دانشی و مهارتی افراد برای انجام مطلوبتر وظایف شغلی است.

عدم سرمایه گذاری کافی در آموزش های مهارتی به معنی غفلت و نابودی سرمایه های انسانی تلقی می شود بر همین اساس بسیاری از کشورها با درک اهمیت آموزشهای مهارتی، تربیت نیروهای انسانی متخصص و ماهر را در جهت توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در دستور کار قرار داده اند.

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان رکن اصلی نظام آموزش مهارتی نام برده و می گوید: مقوله صلاحیت حرفه ای جایگاه حیاتی و منحصر به فردی در کشور دارد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر نیاز کشور به پنجه های کارآمد به موازات علم، می گوید: رسالت نظام آموزش رسمی در سراسر کشور بر عهده همه دانشگاهها است در حالی که سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی اصلی آموزش های غیر رسمی مهارتی در کشور، بخش اعظم مسئولیت مهارت آموزی را به تنهایی برعهده دارد.

معاون وزیر کار معتقد است: سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای نیروهای توانمندی است که بزرگترین سرمایه سازمانی محسوب می شود و با ظرفیت نیروی انسانی توانمند، امکانات وسیع، مأموریت های گسترده و توزیع جغرافیایی ویژه، زمینه ارتقای جایگاه سازمانی فراهم است.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، جهت گیری فعالیت ها در این سازمان باید به سمتی باشد که به جایگاه واقعی خود برای نقش آفرینی در توسعه کشور دست یابد.

علی حیدری کارشناس بازار کار در گفتگو با ایسنا، می گوید: وجود نیروی انسانی ماهر و توانمند بر شاخص‌هایی مثل رشد اقتصادی، اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد تاثیرگذار است.

وی می افزاید: سیستم آموزشی در کشورهای دیگر از سنین کودکی آموزشهای مهارتی را در افراد نهادینه می کنند؛ به نحوی که دانش آموزان در مدارس و از سنین نوجوانی با فنون و حرفه های مختلف آشنا می شوند تا از این طریق سریعتر جذب بازار کار شوند.

به گفته حیدری، در کشورهای توسعه یافته تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین از اهمیت بسیاری برخوردار است و دولتها برای دستیابی به اشتغال پایدار و گسترش فعالیتهای کارآفرینانه روی استعدادها و نخبگان مهارتی خود سرمایه گذاری می کنند.

این کارشناس بازار کار بر لزوم پیوند میان صنایع و دانشگاهها تاکید کرده و می گوید: با توجه به شرایط امروز بازار کار لازم است به جای سوق دادن جوانان به رشته های پرطرفدار، رشته های مهارتی آینده دار و رشته هایی که جامعه به آنها نیاز دارد، تعریف و تقویت کنیم و دانشجویان قبل از ورود به بازار کار، آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی قبل و حین تحصیل را فرابگیرد.

وی معتقد است: ضعف مهارتی شانس دست یافتن به اشتغال به خصوص اشتغال پایدار را از فارغ التحصیلان و جویندگان کار می گیرد.

به گزارش ایسنا، امروز فقدان مهارت یکی از علل اصلی بیکاری افراد به شمار می رود و ایجاد روحیه کار و مهارت آموزی مستلزم فرهنگ سازی در خانواده ها و بهره مندی از آموزشهای عملی در کنار دروس تئوری و کلاسیک است.

کارشناسان بر لزوم پرورش کارآفرینان ماهر به عنوان سرمایه های انسانی متخصص و کارآمد در جامعه تاکید دارند تا از این طریق و پس از کسب مهارت و دانش فنی لازم، فرصتهای شغلی مناسب را به دست آورند.

انتهای پیام