چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

شجاعی: پیش از 1400 مفاهیم سیاسی را باز تعریف کنیم

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شجاعی: پیش از 1400 مفاهیم سیاسی را باز تعریف کنیم

یک فعال سیاسی گفت: برای انتخابات 1400 موضوع شخص مهم نیست، اگر قرار است اتفاقی بیافتد که نتیجه اش شایسته سالاری و توسعه کشور باشد، باید احزاب حرفه ای داشته باشیم.

اسماعیل شجاعی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ما با ضعف جدی در ساختار دموکراسی خود رو به رو هستیم و آن این است که نهادهایی که در فضای دموکراسی ما فعال هستند، نقششان کم رنگ شده و به تدریج نهادهای انتصابی پر رنگ تر می شوند؛ این شرایط رسیدن به توسعه را دشوار می کند. علت این امر هم نداشتن احزاب حرفه ای و رسانه های آزاد و مستقل است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه دو قدم جدی باید برداریم؛ یکی آزادی رسانه ها است که امکان نقد و بررسی شخصیت ها و ساختارها فراهم شود و دوم اینکه به سمت شکل گیری احزاب سراسری قدرتمند که جامعه مدنی را نمایندگی کنند، پیش برویم.

این فعال سیاسی گفت: الان در فضای سیاسی فاقد احزاب قدرتمند هستیم؛ تنها گعهده هایی داریم که میان مردم نفوذی ندارند و نتوانستند از اقشار مختلف جامعه یارگیری و آنان را با خود همرا کنند. نتیجتا وقتی چند بار مردم می بینند نتیجه مشارکت آنها در انتخابات نتیجه معقولی به همراه ندارد و تاثیری از این انتخاب ها در بهبود زندگی خود مشاهده نمی کنند؛ احساس می کنند حضورشان در انتخابات نتیجه ای ندارد و رقبتی به مشارکت در انتخابات از خود نشان نمی دهند.

این فعال سیاسی ادامه داد: فرض کنید مردم در انتخابات شرکت می کنند و با رای آنان دولتی بر سر کار می آید که به جای شایسته سالاری فامیل سالاری را ترویج می کند. در نتیجه این اتفاقات رانت خواری و فساد بیشتر می‌شود و رشد اقتصادی و تولید ملی شکل نمی گیرد و یا نمایندگانی را به مجلس می فرستند که این نمایندگان بیشتر در فکر تجارت و کسب سود برای خودشان هستند و گره ای از مشکلات مردم باز نمی کنند و یا در شوراهای شهر شاهد فساد اعضای شوراهای شهرهای مختلف در کشور هستند که صرفا شورای شهر را جایگاهی برای رانت خواری خود دیده اند, همه این موارد مردم را به این نتیجه می رساند که کسانی که اجازه کاندیدا شدن پیدا کرده اند، نمایندگان واقعی مردم نیستند و ظاهرا قرار نیست برای مردم دلسوزی کنند و این دلسردی از این نوع دموکراسی را به دنبال داشته است.

شجاعی گفت: تا احزاب سراسری گسترده و قدرتمند نداشته باشیم انتخابات و برگزاری اش بی معنی است. وقتی می‌آییم ساز و کارهایی را پیگیری می کنیم که در آن رسانه های قدرتمند و احزاب واقعی شکل نمی گیرند، در واقع دو بازو و بال مهم دموکراسی را از بین می‌بریم. تا وقتی این شرایط هست؛ فقط دموکراسی نیم بندی داریم که نتیجه اش دلسردی مردم از انتخابات شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای انتخابات 1400 موضوع شخص مهم نیست. اگر قرار است اتفاقی بیافتد که نتیجه اش شایسته سالاری و توسعه کشور باشد باید احزاب حرفه ای داشته باشم که نیروهای کارامد در آنها شناسایی و فعال شوند. متاسفانه ما در این موضوع کاستی زیادی داریم و اقدامات مناسبی را هم برای رفع آن انجام نداده ایم. تجربه احزاب در جهان بیش از 200 سال است اما ما هنوز در ابتدای این مسیر هستیم.

انتهای پیام