جمعه 10 فروردین 1403

شدت موج اپیدمی کرونا به رفتار اجتماعی مردم و مسئولان بستگی دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شدت موج اپیدمی کرونا به رفتار اجتماعی مردم و مسئولان بستگی دارد

کرمان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر این مطلب که شدت موج اپیدمی کرونا در تمام کشورها و این استان به رفتار اجتماعی مردم و مسئولان بستگی دارد، گفت: پیک جدید بیماری کرونا در کرمان از اواخر شهریورماه آغاز و از اواسط مهرماه صعودی شده است.

به گزارش ایرنا، سید وحید طباطبایی شبانگاه شنبه در ویژه برنامه گفت و گوی ویژه خبری مرکز استان کرمان افزود: هر زمان ازدحام مردم در مکان های مختلف کاهش و رعایت پروتکل ها افزایش یابد، شاهد کاهش سیر ابتلا به بیماری کرونا خواهیم بود.

وی با بیان این مطلب که با زشدن مدارس، برگزاری کنکور، برگزاری مراسمات مذهبی و برگزاری سایر ازدحام ها از دلایل افزایش شیوع بیماری کرونا بوده است، عنوان کرد: هر چند در مراسمات مذهبی 80 درصد مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند اما عدم رعایت 20 درصد افراد موجب شکل گیری موج اپیدمی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر لزوم تصویب جرائم سختگیرانه و سنگین برای متخلفان بهداشتی تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهش جدیدی در این بیماری رخ داده که سرایت پذیری و شدت آن را افزایش داده و شاهد هستیم که در بیمارستان های استان و کشور تعداد موارد شدید بستری در بین افراد زیر 50 سال افزایش داشته است.

طباطبایی با اشاره به این مطلب که واکسن کرونا در هیچ یک از کشورهای دنیا به بازار عرضه نشده است، گفت: واکسن آنفولانزا برای گروه های خاص از جمله زنان باردار، افراد شیمیایی بالای 50 درصد و پرسنل بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شده که با توجه به محدودیت های موجود در این رابطه نیز اولویت بندی شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که 30 هزار دوز واکسن کرونا به استان کرمان وارد شده است، گفت: از مجموع 16 میلیون دوز واکسن پیش بینی شده برای کشور، یک میلیون و 300 هزار دوز تاکنون وارد کشور شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: اثر بخشی واکسن آنفولانزا نسبت به سایر واکسن ها کمتر است و مردم به جای درگیر کردن ذهن خود به واکسن آنفولانزا باید به رعایت پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک و شستن مرتب دست ها توجه داشته باشند.

*س_برچسب‌ها_س*