سه‌شنبه 28 فروردین 1403

شطرنج ذهن دانش‌آموزان را برای نحوه برخورد با مسئله آماده می‌کند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
شطرنج ذهن دانش‌آموزان را برای نحوه برخورد با مسئله آماده می‌کند

رئیس انجمن شطرنج دانش‌آموزی گفت: شطرنج ذهن دانش‌آموزان را برای نحوه برخورد با مسئله و چگونگی ارتباط گرفتن با مسائل جامعه آماده می‌کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ کاوه خلیلی رئیس انجمن شطرنج دانش‌آموزی در پاسخ به این پرسش که ورزش و به طور خاص شطرنج چقدر می‌تواند در شادابی و روحیه دانش‌آموزان و حتی قدرت یادگیری‌شان موثر باشد؟ اظهار کرد: نباید به مسابقات دانش‌آموزی تنها یک نگاه ورزشی و تک بُعدی داشت. همین اردوها و در کنار هم بودن باعث می‌شود دانش‌آموزان زندگی در اجتماع، تعامل با یکدیگر، همکاری و... را یاد بگیرند. شاید بسیاری از دانش‌آموزان بار نخست باشد دور از خانواده بودن را تجربه می‌کنند و همین به استقلال و روی پای خود ایستادن کمک می‌کند، قدرت نه گفتن را می‌آموزند و طعم موفقیت با کار گروهی را تجربه می‌کنند.

وی افزود: به طور خاص در شطرنج یکی از مباحثی که مد نظر است موضوع حل مسئله است، شطرنج ذهن دانش‌آموزان را برای نحوه برخورد با مسئله و چگونگی ارتباط گرفتن با مسائل جامعه آماده می‌کند، متاسفانه رویکرد نسل جوان به سمت مسئله‌گریزی و سپردن آن به دست خانواده است اما شطرنج و به طور کلی ورزش این نقطه ضعف را حل می‌کند. مسابقات دانش‌آموزی به دانش‌آموزان فرصت حضور در جمع همسالان و جنب و جوش و رقابت سالم و... را داده است.

رئیس انجمن شطرنج دانش‌آموزی در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای برای اعزام به مسابقات برون‌مرزی دارید؟ مطرح کرد: بله حتماً آموزش و پرورش به دنبال حضور در عرصه‌های بین‌المللی است، ضمن اینکه نتایج این مسابقات به سایت جهانی شطرنج ارسال می‌شود و در رنکینگ دانش آموزان تأثیرگذار است. نکته مهم این است که استعدادها همیشه در مدارس کشف می‌شود، شاید بسیاری از خانواده‌ها نتوانند فرزندانشان را در باشگاه‌های ورزشی ثبت نام کنند اما در مدارس به خاطر رایگان بودن آن، این فضا برای همه دانش‌آموزان مهیا است تا استعدادهای درخشان فارغ از شرایط مالی و منطقه ای شکوفا شوند.

وی درباره اینکه آیا استقبال دانش‌آموزان از شطرنج راضی‌کننده است؟ گفت: وقتی 27 استان در این مسابقات شرکت‌کننده دارند یعنی حضور و استقبال 90 درصدی استان‌ها و این بسیار خوشحال‌کننده و نویدبخش است.

رئیس انجمن شطرنج دانش آموزی گفت: سه نفر از بهترین‌های شطرنج را برای این دوره از مسابقات دعوت کردیم تا در جمع ما حضور داشته باشند، آقای حامد موسویان مربی سابق تیم ملی ایران، آقای محسن وقار از مربیان ارزنده شطرنج و آقای امیر افتخاری که از نامداران این رشته هستند.

هزینه‌کردن خانواده‌ها برای دانش‌آموزان یک فرصت است / اخطار درباره مصوبه جدید کنکوری آغاز مسابقات ورزشی دانش‌آموزان از 22 مرداد غفلت از نظارت بر کیفیت آموزش و ضعف خواندن دانش‌آموزان آمار تکان‌دهنده کنکور امسال؛ سهم 95 درصدی 3 درصد از دانش‌آموزان / به عصر "آموزش طبقاتی" خوش آمدید!