جمعه 10 فروردین 1403

شمارش معکوس برای آزادی «باغ منظریه» از رهن بانک

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
شمارش معکوس برای آزادی «باغ منظریه» از رهن بانک

خبرگزاری فارس گروه آموزش و پرورش: ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر تهران از جمله خبرهای داغی بود که در سال 97، مورد توجه رسانه‌ها بود چرا که این اردوگاه متعلق به وزارت آموزش و پرورش و البته دانش‌آموزان است و چون در منطقه خوش و آب هوای پایتخت قرار دارد، فضای مناسبی برای اردوهای یک‌روزه و چند روزه محصلان است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش که نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی است، 25 تیر سال 97 نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت و از واگذاری اردوگاه شهید باهنر تهران به یک شرکت خبر داد. در این نامه حاجی‌بابایی نوشت: «گزارش واصله حکایت از اقدام تأسف‌بار وزارت آموزش و پرورش در واگذاری اردوگاه ملی شهید باهنر تهران به شرکتی تحت عنوان «واسط مالی شهریور سوم» دارد. بر اساس این خبر وزارتخانه مذکور مبادرت به فروش این اردوگاه به ثمن بخس (یک سوم قیمت) در قالب اجاره به شرط تملیک در اسفندماه 1395، نموده است. با توجه به اهمیت و نقش حیاتی این اردوگاه در نظام تعلیم و تربیت و بهره‌برداری مستمر از آن توسط خانواده بزرگ فرهنگیان و دانش‌آموزان، قطعا این موضوع موجب جریحه‌دار شدن احساسات آنان گردیده و تبعات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت».

روایت قریه ییلاقی منظریه

این خبر نگرانی زیادی را ایجاد کرد، چرا که اردوگاه شهید باهنر از ارزش بالایی برخوردار بود؛ مجتمع فرهنگی اردویی کشوری شهید باهنر و کولکچال با مساحتی حدود 207 هکتار در منطقه منظریه نیاوران از نواحی شمالی تهران واقع شده است؛ در گذشته منظریه به عنوان قریه ییلاقی در منطقه شمیران محسوب می‌شد و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار یکی از امرای ارتش به نام حسام السلطنه به ساخت عمارتی در این محل اقدام کرد که این بنا امروزه نیز در اردوگاه پابرجاست. در سال‌های بعد محمدعلی شاه قاجار با خرید منظریه آن را به املاک سلطنتی ضمیمه کرد.

این اردوگاه دارای زمین‌های ورزشی، زمین چمن فوتبال، سالن‌های ورزشی، استخر، سالن اجتماعات، سالن سینما، مسجد و سالن‌های غذاخوری است همچنین خوابگاه نیز برای اردوی چند روزه دارد.

وقتی به خاطر مطالبات، کت معلم را می‌فروشند

بعد از نامه حاجی‌بابایی و مطرح شدن این موضوع که البته همان سال 95 هم مطرح شده بود اما بعد از چند پیگیری مسکوت ماند، مسؤولان آموزش و پرورش عنوان کردند که برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان از بانک وام گرفته‌اند و اردوگاه هم رهن بانک شده است.

حاجی‌بابایی 27 تیر 97 در پاسخ به اظهارات آموزش و پرورش گفت: «چرا باید به خاطر مطالبات معلمان کت معلم را بفروشند؟ چرا با آبروی معلم بازی شود و عنوان شود برای پرداخت مطالبات معلمان، اردوگاه شهید باهنر واگذار شده است و این در حالیست که برای آن نجومی‌بگیر ساختمان وزارتخانه‌شان یا تفریحات اردوگاه‌شان در شمال فروخته نمی‌شود».

وی ادامه داد: «برخی کسانی که داعیه دفاع از معلم را دارند که سیاسی هم هستند عنوان می‌کنند فروش اردوگاه شهید باهنر برای مطالبات فرهنگیان بوده است که این دفاع بسیار بدی است چرا باید برای پاداش پایان خدمت کارکنان بعضی از وزارتخانه‌ها که یک میلیارد و 200 میلیون تومان است از پول دولت داده شود اما برای پرداخت پاداش 60 میلیونی فرهنگیان اردوگاه و حیثیت آموزش و پرورش را به حراج بگذارند و این عذر بدتر از گناه است».

تشکیل کمیته پیگیری وضعیت باغ منظریه

ماجرای اردوگاه شهید باهنر تهران بلاتکلیف ماند و به عنوان یکی از سوژه‌های خبری مطرح بود تا اینکه 25 تیر 98 حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی دبیر وقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اردوگاه شهید باهنر آموزش و پرورش یک میلیون و 800 هزار متر وسعت دارد که به یک شرکت واگذار شده است، گفت: «در این واگذاری، آموزش و پرورش 4 هزار میلیارد تومان از این شرکت دریافت کرده و قرار شده است در قالب اجاره به شرط تملیک هزار و 700 میلیارد تومان پس بدهد؛ در این واگذاری چند نکته و ابهام وجود دارد که ارزش این ملک حداقل 30 تا 50 هزار میلیارد تومان است و ملکی که متعلق به فرهنگیان است چگونه به یک شرکت خصوصی واگذار شده است».

وی خاطرنشان کرد: «ابهام بعدی در مورد این واگذاری این است که بر اساس چه مجوزهایی این ملک به دیگری واگذار شده است؟ آیا اقساط به موقع پرداخت شده است یا خیر؟ اگر اقساط به موقع پرداخت نشده باشد امکان اینکه این ملک از سوی شرکت خصوصی تصاحب شود بسیار وجود دارد؛ نحوه انتخاب این شرکت هم در هاله‌ای از ابهام است و سازوکار این شرکت هم مشخص نیست».

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی ادامه داد: «قرار است کمیته‌ای به صورت فوری و در اسرع وقت تشکیل شده و مسؤولین سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شده و موضوع واگذاری اردوگاه شهید باهنر این وزارتخانه به صورت همه جانبه بررسی شود و اگر تعللی در پرداخت اقساط صورت گرفته وجود داشته سریعا این اقساط پرداخت شود تا ملک به صاحب اصلی آن یعنی معلمان بازگردد».

نگرانی‌ها از عدم بازپرداخت وام اردوگاه شهید باهنر

این موارد مطرح شد اما خبری از نتیجه بررسی‌های این کمیته نشد تا اینکه در مرداد 98، سید جواد حسینی سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان وزارتخانه با بیان اینکه پیگیر مشکلات حقوقی اردوگاه شهید باهنر تهران هستیم، گفت: «به‌هیچ‌عنوان اردوگاه شهید باهنر از آموزش و پرورش خارج نمی‌شود و هیچ فردی قصد گرفتن آن را ندارد» اما به‌رغم این وعده‌ها، سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور 11 شهریور 98 در جلسه رئیس قوه قضائیه با مسؤولان عالی قضایی به بروز مشکلی در خصوص اردوگاه شهید باهنر اشاره کرد و گفت: «دولت برای این اردوگاه وام گرفته است ولی به دلیل عدم بازپرداخت، مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است که باید رفع شود».

این موضوع نگرانی‌ها را مبنی بر از دست دادن اردوگاه شهید باهنر تهران ایجاد کرد؛ هر چند که آموزش و پرورش عنوان می‌کرد که اردوگاه باهنر تهران از آموزش و پرورش خارج نمی‌شود حتی 4 آبان 98 علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «به نظر می‌رسد به تدریج اردوگاه باهنر از فضای دانش‌آموزی دور می‌شود و اخیرا شنیدیم هتلی در آنجا در حال ساخت است و به محلی برای گردهمایی مدیران تبدیل شده است»، گفت: «304 اردوگاه داریم که در برنامه‌های توسعه‌ای از آنها غفلت شد؛ برای خواب و استراحت دانش‌آموزان در اردوها با کمبود مواجه بودیم و از محل درآمد خود اردوگاه، ساختمانی در حال ساخت است».

سال 99 اردوگاه باهنر از رهن بانک خارج می‌شود

حالا بعد در سال 99، خبرهایی رسیده است مبنی بر اینکه اقساط اوراق سکوک اردوگاه شهید باهنر تهران پرداخت شده است و این اردوگاه، امسال از رهن بانک خارج می‌شود.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در اولین برنامه گفت‌وگو برمدار تحول و بهبود یادگیری، با اشاره به پرداخت اوراق سکوک 4 هزار میلیارد تومانی اردوگاه شهید باهنر، گفت: «پرداخت اقساط اوراق سکوک اردوگاه شهید باهنر از حساسیت بالایی در آموزش و پرورش مطرح است و همه اقساط آن تاکنون پرداخت شده است و آخرین قسط آن در سال 99 پرداخت می‌شود و این اردوگاه آزاد می‌شود».

به گزارش فارس، اکنون باید دید آیا پرونده فروش و ضمانت اردوگاه شهید باهنر تهران امسال به برگه آخر می‌رسد و اردوگاه زیبا و بزرگ دانش‌آموزان با خیال راحت در اختیار محصلان قرار می‌گیرد؟

انتهای پیام /

آموزش شهید آزادی بانک
شمارش معکوس برای آزادی «باغ منظریه» از رهن بانک 2
شمارش معکوس برای آزادی «باغ منظریه» از رهن بانک 3
شمارش معکوس برای آزادی «باغ منظریه» از رهن بانک 4
شمارش معکوس برای آزادی «باغ منظریه» از رهن بانک 5
شمارش معکوس برای آزادی «باغ منظریه» از رهن بانک 6