یک‌شنبه 8 مهر 1403

شیوه‌نامه و نشان تولید دانشنامه‌های فرهنگ، هنر و تمدن بوشهر رونمایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شیوه‌نامه و نشان تولید دانشنامه‌های فرهنگ، هنر و تمدن بوشهر رونمایی شد

بوشهر - ایرنا - شیوه‌نامه و و نشان تولید دانشنامه‌های فرهنگ، هنر استان بوشهر روز دوشنبه در آیینی با حضور رئیس حوزه هنری و کارشناسان این بخش رونمایی شد.

سید جعفر حمیدی در حوزه ادبیات و تاریخ، غلامحسین دریانورد در رشته هنر، عبدالکریم مشایخی در رشته تاریخ و جغرافیا و عباس عاشوری نژاد در رشته تاریخ و فرهنگ، کارشناسان تخصصی تدوین و تهیه شناخت نامه هنر، فرهنگ و تمدن استان بوشهر هستند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر در این آیین گفت: هر جامعه‌ای که بخواهد پیشرفت کند باید پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهد و به همین دلیل است که دنیای امروز عرصهای مبتنی بر آمار، ارقام و اطلاعات بروز است.

امید پارسایی فر افزود: هرگاه که این شیوه و نگرش وارد حوزه‌های تفکر و فرهنگ و هنر شده‌است، دست اصحاب توسعه هر منطقه برای پیشرفت را باز کرده‌است.

وی ادامه داد: استان بوشهر پیشینه تمدنی پنج هزار ساله و سابقه طولانی مدت صنعت چاپ، رسانه و مطبوعت دارد و باید واکاوی شود که برای امروز چه داریم.

پارسایی‌فر افزود: در استانی مانند بوشهر که زنده و باب ورود نوآوریها، تمدن جدید به کل کشور بوده و در کرانه خلیج فارس حضوری سربلند دارد و مقاومت ملی میهنی و اسلامی از خود برجای گذاشته و امروز نیز در همه عرصهها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: با این شرایط تکلیف ما برای اینکه بتوانیم یک مجموعه دایره‌المعارف برپایه یک شیوهنامه علمی تهیه و تدوین کنیم سنگین است و به تنهایی نیز هیچ کس قادر نخواهد بود تا این بار را بر دوش بکشد.

پارسایی فر عنوان کرد: سنگینی بیشتر این بار بدون شک بر دوش نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، استانداری و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان بوشهر است زیرا تهیه شناختنامه استان بوشهر از خواستههای اولویت دار آنان است.

وی افزود: در این ارتباط باید حوزه هنری نیز به فراخور توقعات موجود تصویری آبرومند و تمام عیار از گذشته و آینده بوشهر که برای عرضه در کشور لازم داریم را تهیه کند.

پارسایی فر افزود: از آنچه که به همت بزرگان استان سید حسین سیدزاده (رئیس سابق حوزه هنری استان)، سید قاسم یاحسینی و فرید میرشکار و تمام اصحاب قلم در تهیه دانش‌نامههای استان تاکنون رقم خورده به صورت حقیقی و حقوقی از آنها قدردانی می‌شود و در تداوم مسیر تهیه شناخت‌نامه استان از معرفت و دانش آنها بهره خواهیم گرفت.

وی گفت: حوزههای هنری در کل کشور مامور هستند برای تثبیت دایره تمدنی در حوزه فرهنگ و هنر این پروژه شناخت‌نامه را به عنوان یک موضوع اولویت دار مورد توجه قرار دهند که این مهم در برخی استانهای کشور از جمله خراسانها، کردستان، گیلان و همدان بخوبی محقق شده‌است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر افزود: در استان بوشهر نیز براساس شیوه نامه ملی این مهم در حال انجام است و از این به بعد پروژه شناخت نامه استان بر پایه اولویتهایی که توسط هیات علمی و اعضای شورای علمی تشخیص داده میشود رقم خواهد خورد.

وی گفت: برای نمونه تا به امروز یک کتاب خوب در ارتباط با تاریخ انقلاب اسلامی یا یک روزشمار مناسب و دفاع مقدس در استان بوشهر وجود ندارد یا اینکه تا به امروز اثر خوبی در ارتباط با معرفی شعر استان بوشهر برای سایر استانها نداریم که پروژه شناختنامه استان می‌تواند این کاستی‌ها را پوشش دهد.

پارسایی فر افزود: در استان بوشهر اکنون یک پژوهش خوب مبتنی بر آمار و ارقام معاصر در ارتباط با موسیقی، هنرهای سنتی، دستی و مدرن در استان نداریم که این مهم ایجاب کرده تا پژوهشگران استان موضوعهای کاری خود را به سمتی ببرند که شرایط موردنیاز برنامه ریزان برای حوزههای دانشگاهی، بازرگانی و جذب سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

وی گفت: اجرا پروژه شناختنامه استان بوشهر فرصتی برای معرفی استان و کمک به جذب گردشگر و سرمایه‌گذار است زیرا استان بوشهر اکنون در صورت ورود سرمایه‌گذار غیربومی سند کاملی از معرفی استان برای عرضه به وی وجود ندارد.

پارسایی فر ادامه داد: یکی از رسالتهای اصلی پروژه شناخت‌نامه استان بوشهر جمع آوری اسناد پراکنده در کل کتابخانههای، بایگانی‌های دستگاههای مختلف، پژوهشهای متعدد و تک نویسیهایی که وجود دارد اگر در قالب یک شیوهنامه قرار گیرد دیگر دارای اشکالات علمی نخواهد بود.

وی گفت: در ارتباط با تاریخ معاصر و بوشهر معاصر کم نوشته شده و این باعث گسست جدی بین برنامه ریزان توسعه و پیشرفت استان و پژوهشگران شده‌است.

پارسایی فر افزود: اعتنای بیش از حد به تاریخ کلاسیک باعث میشود تا از جنبههای روز و معاصر دور شویم که در شناختنامه استان با یاری پژوهشگران برای جبران آن گام اساسی برداشته خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*
شیوه‌نامه و نشان تولید دانشنامه‌های فرهنگ، هنر و تمدن بوشهر رونمایی شد 2