شنبه 1 اردیبهشت 1403

صادرات 345 هزار تن گاز مایع از بندر سیراف پارس

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صادرات 345 هزار تن گاز مایع از بندر سیراف پارس

تهران - ایرنا - مجری بندر سیراف پارس از صادرات 345 هزار تن گاز مایع پالایشگاه‌های سایت 2 پارس جنوبی تا پایان دی‌ماه 1400 خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از شرکت نفت و گاز پارس، «پیام معتمد» در جریان بازدید هیاتی از معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، با اشاره به آغاز بهره‌برداری از بندر سیراف پارس در بهمن‌ماه 1399 گفت: از ابتدای بارگیری و صادرات گاز مایع در بندر سیراف پارس تاکنون، 12 کشتی بارگیری و در مجموع 345 هزار تن گاز پروپان و بوتان به ارزش بیش از 210 میلیون دلار، بارگیری و صادر شده است.

وی ظرفیت بارگیری گاز مایع در اسکله شماره یک گاز مایع این بندر را 5 هزار متر مکعب در ساعت اعلام کرد و گفت: اسکله شماره 2 با ظرفیت مشابه اسکله شماره یک نیز که مراحل ساخت و تکمیل آن در حال انجام است، تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود.

مجری بندر سیراف پارس با بیان اینکه این پایانه ظرفیت دریافت محصولات گاز مایع و گوگرد تولیدی پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه کنگان واقع در پارس 2 را دارد، گفت: باتوجه به ظرفیت‌های موجود در بندر، طبق طراحی انجام شده، در مجموع سالانه امکان صادرات 5 میلیون 500 هزار تن گاز مایع از طریق اسکله‌های بارگیری گاز مایع بندر فراهم می‌شود.

معتمد با اشاره به اینکه تاسیسات بخش خشکی پارس 2 با چند رشته خط لوله در مجموع به طول 85 کیلومتر به بندر سیراف پارس متصل هستند، افزود: اکنون محصولات تولیدی پالایشگاه فازهای 19 و پتروپالایش کنگان در بندر دریافت و صادر می شود و مقرر شده تا پایان ماه جاری نیز گاز مایع تولیدی پالایشگاه فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی نیز از این بندر صادر شود.

وی با بیان اینکه بندر سیراف دارای دو انبار ذخیره‌سازی گوگرد هر یک به ظرفیت 43 هزار تن است، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال با بهره‌برداری از یک سوله ذخیره‌سازی، امکان دریافت گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های پارس 2 در این بندر محقق می‌شود.

برچسب‌ها