جمعه 31 فروردین 1403

صدای سازمان پژوهش آموزش و پرورش باید متناسب با اوضاع کنونی باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صدای سازمان پژوهش آموزش و پرورش باید متناسب با اوضاع کنونی باشد

تهران - ایرنا - رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: روا نیست که سازمان پژوهش با پیشینه طولانی که دارد، در هفته پژوهش ساکت باقی بماند اما آن صدایی که باید به گوش برسد، متناسب با اوضاع کنونی ما باشد.

حسن ملکی در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی آموزش و پرورش افزود: سازمان پژوهش که ماهیتا پژوهشی است، گاهی از پژوهش و حتی برنامه‌ریزی نیز دور شد که جای تاسف دارد. امروز ما در سازمان شورای پژوهشی داریم که جلساتی نیز برگزار شده است و باید رونق بیشتری به دست آورد اما همین که کار آغاز شده، مایه خرسندی است.

وی تصریح کرد: عنوان پژوهش‌های ما باید پژوهش در خدمت تحول باشد. در این مسیر ما باید بر «مبانی نظری رمزینه‌های سریع پاسخ» کار کنیم و ریشه‌های آن را مورد بررسی قرار دهد. نکته دوم «مبانی نظری آموزش غیر حضوری» است که باید بر روی آن کار انجام دهیم.

ملکی ادامه داد: چیستی «بسته تربیت و یادگیری»، نکته دیگری است که باید بر روی آن کار انجام دهیم البته برای این امر هیات اندیشه ورز تشکیل شده و بحث‌هایی نیز برای آن شده است اما ضروری است که فردی بر روی این موضوع، به صورت متمرکز کار کند. رونمایی از تولیدات علمی و پژوهشی سازمان نیز، از جمله اقداماتی است که باید در این بخش مد نظر قرار دهیم. «تعلیم و تربیت در پساکرونا» و پرداختن به چیستی آن، موضوعی است که باید با تاکید بر برنامه درسی انجام شود. معرفی راهنمای برنامه درسی برتر نیز موضوع دیگری است که باید در این راستا محور قرار گیرد و برای هفته پژوهش ارائه شود.

ضرورت توجه به زمانبندی در روند اجرای اقدامات تحولی سازمان

ملکی از اقدامات انجام شده در بخش رمزینه‌های سریع پاسخ تشکر کرد و افزود: تقاضای من اتمام این طرح و ساماندهی مناسب برای این بخش است زیرا این طرح هم اکنون در سطح ملی و فراملی مطرح شده است. بدیهی است که اقدام انجام شده، موثر است لذا ما نباید لحظه‌ای از ارائه کامل کار، غفلت کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در مسیر کارهای خود باید به مساله زمانبندی چاپ سپاری کتاب‌ها توجه ویژه داشته باشیم زیرا این بخش، امر بسیار مهمی است. ویرایش کتاب‌های درسی دوره اول متوسطه، در این بخش، یکی از مباحث است که بر آن تاکید ویژه دارم. نکته دوم درج رمزینه‌ها در بخش مربوط به هر درس است لذا نباید شاهد این باشیم که صرفا رمزینه‌ها در ابتدای هر کتاب درج می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: نکته سوم، این است که در کتاب‌های درسی کنترل کیفیت لحاظ شود لذا افرادی که به آنها ابلاغ داده شده، باید تمام کتاب‌ها را بررسی و بازبینی کنند. در بخش آخر نیز چاپ تصویر شهید علی لندی است که باید در مرکز توجه قرار گیرد البته بسیار خوشحالم که تصویر این نوجوان شهید بر روی یکی از نشریات ما چاپ شده است اما باید در کتاب‌ها نیز به این امر توجه داشته باشیم.

ویرایش کتاب‌های متوسطه اول 

معصومه نجفی پازوکی، سرپرست گروه تالیف کتاب‌های متوسطه نظری در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز گفت: بحث ویرایش کتاب‌های متوسطه اول، از جمله اقداماتی است که از دو هفته پیش آغاز شده و حدود 8 نفر ویراستار در این بخش مشغول هستند.

وی اظهار داشت: از تمام گروه‌ها خواسته شده که جاگذاری رمزینه‌ها سریع پاسخ برای کتاب‌های سال آینده را تا پایان آبان ماه مشخص کنند.

*س_برچسب‌ها_س*