جمعه 31 فروردین 1403

صد سالگی سازمانی برای خدمت‌گزاری و بشردوستی

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
صد سالگی سازمانی برای خدمت‌گزاری و بشردوستی

این هفته، هفته هلال احمر است و صلیب سرخ و هلال احمر این هفته را گرامی می‌دارند. در ایران اسلامی یکصدمین سال تأسیس هلال احمر است.

انسان موجودی اجتماعی است و نیازمند همکاری، تعاون، خدمت‌رسانی است. زندگی انسان‌ها بدون کمک به یکدیگر پا نمی‌گیرد، لذا باید اینها باشد تا یک زندگی پیشرفته اجتماعی رقم بخورد. بعضی‌ها خدمت می‌کنند تا مشهور شوند، کسب ثروت کنند یا بعضی‌ها علاقه‌مند به خدمت هستند اما خدمتی ارزشمند است که با انگیزه بشردوستی و نوع‌دوستی همراه باشد و انسان هم‌نوع خود را مورد علاقه قرار دهد. در اسلام هم نوع‌دوستی ستایش شده و باید انسان را به خاطر اینکه خلق خداست، دوست داشت. خدمت رساندن به مخلوقات خدا به قصد تقرب به خداوند یکی از فرایض الهی محسوب می‌شود و خدمت به انسان، خدمت به اسلام و مسلمین است.

هلال احمر یک سازمان غیرانتفاعی است و سازمانی است که درصدد مال‌اندوزی نیست. هدف این سازمان خدمت‌گزاری است و برای خدمت به خلق خدا تشکیل شده و انگیزه این سازمان همان انگیزه بشردوستی و نوع‌دوستی است و هدفش هم کاهش رنج و درد نیازمندان است. در جهان تعداد بسیار زیادی زلزله، سیل، آتش‌سوزی و سایر بلایا پدید می‌آید که هدف هلال احمر کاهش این دردهاست تا با کاهش رنج انسان‌ها، آرامش در جامعه با حفظ کرامت انسانی برقرار شود.

هلال احمر درصدد حفظ سلامت و صحت افراد جامعه برآمده، چون جامعه باید سالم باشد و در همه ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، هلال احمر به دنبال حفظ سلامت جامعه است و از سوی دیگر هلال احمر به‌دنبال گسترش اخوت و دوستی بیشتر در جامعه است.

خداوند متعال می‌فرماید با یکدیگر تعاون داشته باشید و برپایه نیکی و تقوای الهی به هم کمک کنید نه براساس اهداف شیطانی. در جهان بعضی‌ها هستند که کمک می‌کنند اما این کمک براساس اهداف شیطانی است. انسان‌ها مکرم هستند و احترام مؤمن از احترام به کعبه بالاتر است و اگر جامعه بشری درک کند آنچه را برای خود نیک می‌خواهد برای دیگران هم نیک بخواهد، شرایط بهتری را در جهان شاهد خواهیم بود.

مؤمنان خدمتگزار یکدیگر هستند. انسانی که سودی برای جامعه ندارد و مدام به فکر خود و زندگی خود است و رنج دیگران را فراموش کرده و به قول غربی‌ها فکر می‌کند مشکل دیگران به آنها ربطی ندارد، مشکلات در جامعه بشتر خواهد شد.

هلال احمر فضایی را برای خدمتگزاری به دیگران فراهم کرده است. این سازمان خدمت داوطلبانه را در دستور کار قرار داده و نیروی کارمند به آن معنا ندارد و یک جمع داوطلبانه است و اگر ثروتی دارد، ثروتش را به میدان می‌آورد تا بتواند خدمت کند. حدود یک میلیون جوان داوطلب از طلبه‌ها گرفته تا دانشجو و کارمند و روستایی عضو داوطلب این سازمان هستند و در اینجا از مردم عزیز می‌خواهم که در سازمان هلال احمر نام‌نویسی کنند تا در مشکلات و بحران‌ها به داد هم‌نوعان گرفتار برسند.

سازمان هلال احمر آماده است که دست مردم گرفتار را بگیرد و دستان آن را به برادری می‌فشارد. از رسول خدا (ص) پرسیدند که چه کسی نزد خدا محبوب‌تر است و حضرت پاسخ دادند آن کسی نزدیک‌تر است که بیشترین خیر را به دیگران برساند.

یکصدمین سال تأسیس هلال احمر در ایران اسلامی را خدمت ملت شریف ایران تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال توفیق بیشتر ملت ایران را خواستارم.

* نماینده ولی فقیه در سازمان هلال احمر

کد خبر 1631583