جمعه 10 فروردین 1403

صفحه نمایش این وسایل، عملکرد مغزی نوزادتان را ضعیف می‌کند

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
صفحه نمایش این وسایل، عملکرد مغزی نوزادتان را ضعیف می‌کند

طبق تحقیقات اخیر، نوزادانی که زمان قابل توجهی در مقابل صفحه نمایش گوشی، تبلت و... می‌گذرانند، مستعد عملکرد ضعیف مغزی می‌باشند.

در یک مطالعه که در سنگاپور و با همکاری دانشگاه مک گیل و دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، نشان داد که خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش در طول سال‌های شیرخوارگی با پیامد‌های ضعیف تری از نظر عملکرد‌های شناختی مرتبط است. محققان ارتباط بین خیره شدن به صفحه نمایش و عملکرد مغز EEG را بررسی کردند و دریافتند کودکانی که در دوران شیرخوارگی در زمان بیشتری در معرض صفحه نمایش قرار می‌گرفتند، امواج با فرکانس پایین تری داشتند که با توانایی شناختی ضعیف تری مرتبط است.

از بدو تولد تا اوایل کودکی، مغز نسبتا سریع رشد می‌کند. قشر جلوی مغز، که عملکرد اجرایی را مدیریت می‌کند، رشد نسبتاً طولانی‌تری دارد. عملکرد اجرایی به ظرفیت حفظ توجه، درک اطلاعات و تنظیم احساسات اشاره دارد که همگی برای شرکت در مدرسه و فعالیت‌های اجتماعی لازم هستند.

طبق گفته‌ی National Childbirth Trust (NCT) زمان نمایش صفحه می‌تواند بر سلامت جسمانی کودکان، از چاقی گرفته تا فشار خون بالا، تأثیر بگذارد. زمان استفاده از صفحه نمایش اغلب جایگزین فعالیت بدنی می‌شود، جایی که کودکان از فعالیت‌های فیزیکی و اجتماعی خودداری می‌کنند و وقت خود را با خیره شدن به تبلت‌ها می‌گذرانند.

این نکته حائز اهمیت است که به کودکان فضا‌های محیطی مناسب و ایمن داده شود تا رشد کنند و مغز آن‌ها به طور کامل تکوین پیدا کند. صرف زمان غیر معقول در مقابل صفحه نمایش یکی از عوامل محیطی است که می‌تواند بر رشد عملکرد تأثیر منفی بگذارد؛ بنابراین نظارت بر استفاده از آن‌ها بسیار مهم است. صفحه‌نمایش‌ها می‌توانند مغز نوزاد را تحت تأثیر قرار دهند و فضایی برای رشد مهارت‌های شناختی برای مغز او فراهم نمی‌کنند.

در مجموع این مطالعه شواهد قانع کننده‌ای را برای مطالعات موجود ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد صرف زمان کودکان ما با صفحه نمایش باید به دقت نظارت شود، به ویژه در مراحل اولیه رشد مغز.

منبع: سیناپرس

از دست ندهید

تفال به حافظ امروز یکشنبه 16 بهمن 1401

5 نکته مهم برای درست کردن ماست خانگی غلیظ و خامه‌ای

چند بار می‌توان لباس خواب، شلوار جین و سایر لباس‌ها را بدون شستن بپوشید؟

5 نکته کاربردی و مهم برای تهیه قلیه ماهی اصیل جنوبی