جمعه 31 فروردین 1403

ضرر 21 میلیارد دلاری بزرگترین صندوق ثروت دنیا

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
ضرر 21 میلیارد دلاری بزرگترین صندوق ثروت دنیا

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران به نقل از بلومبرگ، صندوق ثروت حکومتی نروژ، بزرگ‌ترین صندوق ثروت دنیا، 21 میلیارد دلار در نیمه اول سال جاری میلادی از دست داده است. رونق بازار سهام این کشور برای جبران کاهش تاریخی آن در اوایل سال جاری کافی نبوده است.

این صندوق که مقر آن در اسلو است، 3.4 درصد معادل 188 میلیارد کرون (21 میلیارد دلار) در این مدت از دست داد. این صندوق سرمایه‌گذاری قرار است جزئیات بیشتری را در این مورد طی یک کنفرانس مطبوعاتی ارائه دهد.

معاون رئیس این صندوق سرمایه گذاری طی بیانیه ای اعلام کرد:«با وجود رونق نسبی بازارها در سه ماهه دوم، باز هم شاهد بی‌ثباتی های قابل ملاحظه ای هستیم».

این دوره برای این صندوق 1.2 تریلیون دلاری دوره ای پرهیاهو بوده است. علاوه بر آشفتگی های بازار که درآمد صندوق را پایین آورده، انتصاب نیکولای تانجن به عوان مدیرعامل جدید هم چالشهای سیاسی برای آن به وجود آورده است.

تانجن قرار است در اول سپتامبر جایگزین مدیرعامل قبلی شود. ولی هنوز مشخص نیست آیا مجلس نروژ این هفته در مورد دخالت دولت تصمیم گیری می کند یا نه. شاید این انتقال به تعویق بیفتد یا حتی متوقف شود. بانک مرکزی نروژ که مقر این صندوق است، به خاطر انتخاب وی مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته است، مخصوصا به خاطر مسائل مربوط به ثروت شخصی تانجن.

این صندوق که در دهه 1990 با هدف سرمایه گذاری درآمد نفتی نروژ در اوراق بهادار خارجی تاسیس شد، در سال جاری مجبور شد سرمایه‌های تاریخی خود را برای پوشش نیاز دولت به پول نقد به فروش برساند. برداشت از این صندوق به رکورد 167 میلیارد کرون معادل 19 میلیارد دلار در نیمه اول سال جاری میلادی رسید.