دوشنبه 9 مهر 1403

طرح تله رسوب‌گیر در آران و بیدگل اجرا می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح تله رسوب‌گیر در آران و بیدگل اجرا می‌شود

کاشان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل از آغاز اجرای طرح تله رسوب‌گیر در 400 هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان خبر داد.

رضا شفیعی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این طرح با اعتبار 600 میلیون ریال به اجرا درمی‌آید و در 20 روز آینده 15 کیلومتر کانال در اراضی بیابانی در منطقه شهریاری از توابع شهرستان آران و بیدگل ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: اجرای این طرح به گونه‌ای است که با کمک بیل‌های مکانیکی کانال‌هایی عمود بر جهت باد به عرض یک متر و عمق 1.5 متر در کانون‌های بحران و حاشیه تپه‌های روان ایجاد می‌شود تا این تله‌ها مانع حرکت تپه‌های شنی شوند و به شکلی از فرسایش خاکی جلوگیری کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل، هدف از اجرای این طرح را کنترل فرسایش بادی و کاهش اثر توفان‌های شن برای حفاظت از جاده‌ها، باغ‌ها و مزرعه روستائیان، عرصه‌های نهالکاری و مالچ‌پاشی شده عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح در برخی نقاط که بافت خاک یا لایه سخت مانع از اجرای طرح زیستی بوده است، پس از گذشت چند سال و رسوب‌گیری کانال‌ها و اصلاح بافت خاک، امکان عملیاتی مانند نهالکاری فراهم می‌شود.

آران و بیدگل با گستره 610 هزار هکتار، 103 هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی و نزدیک به 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را دارد.

این شهرستان با جمعیت بیش از 103 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*