جمعه 31 فروردین 1403

طرح نشان نماد آموزش عالی ایران گامی برای تکریم مفاخر است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
طرح نشان نماد آموزش عالی ایران گامی برای تکریم مفاخر است

رئیس دانشگاه تهران با تشریح برنامه‌های ملی و فرادانشگاهی دانشگاه تهران در زمینه تکریم عالمان و مفاخر ایران، گفت: طرح نشان نماد آموزش عالی ایران گامی برای تکریم مفاخر است.

رئیس دانشگاه تهران با تشریح برنامه‌های ملی و فرادانشگاهی دانشگاه تهران در زمینه تکریم عالمان و مفاخر ایران، گفت: طرح نشان نماد آموزش عالی ایران گامی برای تکریم مفاخر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی در آئین رونمایی از «طرح نشان نماد آموزش عالی» که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از چهره‌های ماندگار کشورمان در محل باغ موزه نگارستان برگزار شد، گفت: جامعه امروز ایران به شدت نیازمند فرهنگ تکریم عالمان و اساتید است اما متأسفانه در فضای مجازی و حتی رسانه‌های رسمی به مواردی پرداخته می‌شود که در اولویت نیستند؛ چه بسا ممکن است خلاف ارزش‌های دینی و اجتماعی هم باشند.

وی از برنامه‌ریزی دانشگاه تهران برای برگزاری رویدادی دائمی در راستای تکریم مفاخر خبر داد و درباره سابقه این طرح گفت: دکتر پورحسین رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران دارای تجربیات ارزشمندی در سازمان صدا و سیما برای برگزاری جشنواره‌های دوسالانه چهره‌های ماندگار است که البته سال‌هاست دیگر این برنامه برگزار نمی‌شود. از حدود شش ماه قبل، جرقه برگزاری رویدادی مشابه اما با روشی جدید و نوآورانه و البته با بهره‌گیری از تجربیاتی که در گذشته اتفاق افتاده است، در دانشگاه تهران مطرح شد.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که در گذشته در زمینه مراسم چهره‌های ماندگار مطرح می‌شد، ناظر بر این بود که تریبونی علمی و رسمی مسئولیت معرفی چهره‌های ماندگار را برعهده گیرد. بنابراین برای اینکه یک نشان برای معرفی چهره‌های برجسته داشته باشیم که هم جایگاه رسمی و هم جایگاه علمی داشته باشد، بنا شد که دانشگاه تهران متولی این کار باشد. در پاسخ به مکاتباتی که در این زمینه صورت گرفته است، شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ بسیار مثبتی دادند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آمادگی لازم برای تصویب و رسمیت بخشیدن به نشان نماد آموزش عالی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد؛ به گونه‌ای که این نشان همانند جشنواره‌هایی که به صورت رسمی در کشور برگزار می‌شود از جایگاه رسمی و قانونی هم برخوردار شود.

وی با اشاره به استقبال دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از این طرح، افزود: در پی این مکاتبات و در گام اول، استفاده از رهنمودهای اساتید و چهره‌های ماندگار برای تدوین آئین‌نامه و ضوابط اجرایی مربوط به اعطای نشان نماد آموزش عالی ایران در دستور کار قرار دارد.

مقیمی با اشاره به نظر مثبت وزیر علوم نسبت به پیش‌بینی یک ردیف بودجه برای این رویداد، گفت: از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای جوایز ارزشمند و در شأن اساتیدی که این نشان را دریافت می‌کنند و به منظور تخصیص منابع مالی کافی برای ترویج گفتمان علمی، ردیف بودجه‌ای خاص در نظر گیرند.

وی افزود: دانشگاه تهران قصد دارد که از رهگذر طرح نشان نماد آموزش عالی ایران، زمینه‌ای را برای تکریم اساتید، عالمان، چهره‌های ماندگار و افرادی که منشأ اثرات بسیار ارزشمندی در این مرز و بوم بوده‌اند فراهم کند تا در سایه تکریم این اساتید بتوانیم گامی برای ترویج علم و دانش در جامعه برداریم.

رئیس دانشگاه تهران یکی از طرح‌های دانشگاه تهران در زمینه تکریم عالمان را راه‌اندازی خانه چهره‌های ماندگار و مفاخر در محیط باغ نگارستان برشمرد و در پایان اظهار کرد: قرار است خانه چهره‌های ماندگار، محلی برای رفت و آمد و حضور اساتیدی باشد که به عنوان چهره‌های ماندگار مطرح بوده و مطرح خواهند شد. در واقع دبیرخانه دائمی «نشان نماد آموزش عالی ایران» در باغ نگارستان ایجاد خواهد شد.