سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

طلا همچنان مردد و بلاتکلیف

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
طلا همچنان مردد و بلاتکلیف

قیمت طلای جهانی پس از پنج روز کاری در سطحی نزدیک به ابتدای هفته بسته شد. روند این هفته بازار موجب شد نظرسنجی کیتکو نسبت به آینده طلا نامطمئن شود.

به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت اونس طلا دیروز و در پایان هفته کاری 1940 دلار بسته شد. باوجود فراز و نشیب‌های بسیار قیمت نهایی اونس تنها 3 دلار پایین‌تر از قیمت اول هفته بود.

به نظر می‌رسد که قیمت اونس طلا به مرحله تکرار نوسان رسیده است. اونس در این هفته بین 2013 و 1916 دلار نوسانی چشمگیر اما پایانی بی‌رمق داشت.

*س_ماه پرتلاطم طلا به ثبات منتهی می شود؟_س*

5 هفته گذشته برای اونس بسیار پرهیجان و خبرساز بود. در سه هفته اول طلا با سرعت 60 تا 90 دلاری افزایش یافت و قیمت خود را در نهایت 225 دلار افزایش داد. هفته چهارم اونس دچار روندی نزولی شد و با 90 دلار کاهش قیمت به صدای تحلیل‌گران جهت اصلاح بازار پاسخی مثبت داد. اما در هفته‌ای که گذشت باوجود 100 دلار نوسان بین بالاترین و پایین‌ترین حد قیمت لحظه‌ای، بدون تغییر محسوسی به کار خود پایان داد. به‌نظر میرسد که قیمت اونس پس از صعود تاریخی خود و اصلاح نزولی تندی که داشت به رنج یا حد تعدیل یافته خود رسیده است. مانند هفته گذشته، بازهم به نظر می‌رسد که تنها انتشار اخباری جنجالی بتواند طلا را از حد تعدیل یافته خود تکان دهد.

*س_تقابل تردید وال‌استریت و خوش‌بینی مین‌استریت_س*

نظرسنجی کیتکو که بر طبق روال همیشگی روز شنبه منتشر شد، نشان از عدم قاطعیت بین متخصصان وال‌استریت در رابطه با آینده طلا می‌دهد، با این حال نظرسنجی عمومی همچنان نگاه مثبت خود را به طلا حفظ کرده است. در نظر سنجی وال‌استریت که تهیه شده از رای 15 متخصص است 7 رای به صعود، 7 رای به سقوط و 1 رای ممتنع داده‌شده است. بخش عمومی آن متشکل از 2830 رای آنلاین است که 1596 از شرکت کنندگان رای به صعود، 702 رای به سقوط دادند.

تحلیل گران می گویند: با توجه به اینکه قیمت اونس با مقاومت جدی در حدود 2 هزار دلار در هر اونس روبرو شد، بازار به یک خیابان دو طرفه تبدیل شده است و پیش‌بینی‌های صعودی یا نزولی به‌اندازه انتخاب شیر یا خط بر روی سکه اعتبار دارند.

*س_نگاه 5 تحلیل‌گر به آینده قیمت طلا_س*

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالاهای بانک ساکسو، گفت که در کوتاه مدت، قیمت اونس توسط دلار ایالات متحده دیکته می‌شود که در حال حاضر در سطوح بی‌سابقه‌ای پایین آمده و ممکن است شاخص دلار با اصلاح مثبت همراه شود که در این صورت قیمت طلا رو به کاهش خواهد رفت.

با این حال هانسن مانند تحلیلگران دیگر روند بلند مدت طلا را مثبت می‌بینید. به گفته او قیمت طلا همچنان به خوبی پشتیبانی خواهد شد زیرا "هنوز ابرهای تاریک زیادی بر روی اقتصاد جهانی سرگردانند."

افشین نبوی رئیس بخش تجارت ام کی اس سوئیس می‌گوید من رای به افزایش اونس می‌دهم چراکه به‌نظر می‌رسد اونس حدود 1920 دلار حمایت شود. وی افزود که زمینه اصلی طلا تغییر نکرده است و روند کلی به سمت بالا به‌نطر می‌رسد.

یوجین واینبرگ رئیس تحقیقات کالا در کامرزبنک گفت که او هم بر این نظر است که اونس در حدود قیمت 1900 دلار حمایت می‌شود و افراد بسیاری در حاشیه آماده سرمایه‌گذاری در طلا هستند.

لوکمان اوتونوگا تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در اف‌ایکس‌تی‌ام، گفت که او روند کوتاه‌مدت اونس را نزولی می‌بیند و با این که نبرد ادامه دارد آهن‌های پربها در این هفته خود را به دلار باختند. به گفته او همه نگاه‌ها به سطح 1900 دلار خواهد بود اگر اونس از این حد فرو ریزد قیمت طلا روندی نزولی پیش‌خواهد.

آدریان دی رئیس و مدیر اجرایی یک شرکت مدیریت دارایی تنها صدای ممتنع نظرسنجی این هفته کیتکو بود. او گفت که طلا همچنان نیاز به اصلاح قیمت دارد اما در بازار همچنان شاهد تقاضای بی سابقه‌ای جهت خرید طلا هستیم.

*س_شاخص‌های تاثیرگذار بر قیمت طلا_س*

گرچه آمار بیکاری بالا است و آمار بیکاری تازه اعلام شده بالاتر رفته، خبر مثبت اقتصادی هفته گذشته پایین رفتن آمار تجمیعی بیکاری از 15 میلیون و 480 هزار به 14 میلیون و 488 هزار نفر رسیده است. این آمار به این معنی است با اینکه افراد بیشتری این ماه نسبت به ماه گذشته از کار بیکار شدند، اما در مقابل افراد بیشتری هم در کل به کار بازگشته اند. این شاخص به همراه افزایش دلار می تواند باعث سقوط قیمت اونس طلا شود. در نهایت مهم‌ترین شاخصی که هفته آینده منتشر خواهد شد و توسط تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بررسی خواهد شد تولید ناخالص ملی فصل دوم آمریکا خواهد بود. اگر آمار این بخش منفی باشد خبر خوبی برای طلا است اما عملکرد این شاخص در جهت بهبود ناقوس سقوط را برای طلا به صدا در می آورد.

این مطلب برایم مفید است بلی 3 نفر این پست را پسندیده اند
طلا همچنان مردد و بلاتکلیف 2
طلا همچنان مردد و بلاتکلیف 3