جمعه 10 فروردین 1403

طوفانی با سرعت 108 کیلومتر در ساعت زابل را درهم کوبید

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
طوفانی با سرعت 108 کیلومتر در ساعت زابل را درهم کوبید

تسنیم نوشت: مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: صبح امروز بیشینه سرعت طوفان گردوخاک در زابل به 108 کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به 600 متر کاهش داد.

محسن حیدری در زاهدان اظهار داشت: صبح امروز بیشینه سرعت طوفان گردوخاک در زابل به 108 کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به 600 متر کاهش داد. در سایر شهرهای شمال استان نیز طوفان گردوخاک و وزش باد شدید ادامه دارد به طوری که از طوفان شدید شعاع دید افقی در زاهک را 1000 متر کاهش داده است.

وی افزود: وزش طوفان گردوخاک و شن سبب کاهش شدید دید افقی در محورهای مواصلاتی شمال استان به ویژه محور زابل - هیرمند، زابل - زهک، زابل - نهبندان و زابل - زاهدان شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: انتظار می‌رود وزش این طوفان سبب تشکیل توده عظیم گردوغبار و نفوذ آن به غرب افغانستان و پاکستان و نوار شرقی و شهرستان‌های جنوبی‌تر سیستان و بلوچستان شود.

حیدری اضافه کرد: وضعیت جوی زاهدان نیز هم اکنون غبارآلود است و شعاع دید افقی به دلیل نفوذ گردوغبار شمال استان به این شهر به 5000 متر کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی وزش بادهای شدید 120 روزه حداقل تا دوشنبه پیش رو در شمال استان ادامه دارد که پیامد آن خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید افقی، کاهش کیفیت هوا و ایجاد توده گردوغبار و نفوذ آن به عرض‌های پایین‌تر است.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: توصیه می‌شود مردم شمال استان و مناطق درگیر طوفان در زمان غبار آلود شدن هوا از ترددهای غیر ضروری در فضای باز اجتناب کنند. همچنین از ترددهای جاده‌ای به ویژه در محور زاهدان - زابل به دلیل وجود نقاط بحرانی در طول مسیر اجتناب شود.

235231

کد خبر 1540015