جمعه 31 فروردین 1403

ظرفیت مراکز ترک اعتیاد گلستان هزار و 500 نفر بیشتر می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ظرفیت مراکز ترک اعتیاد گلستان هزار و 500 نفر بیشتر می‌شود

گنبدکاووس - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان با تاکید برضرورت افزایش مراکز ترک اعتیاد موضوع ماده 16در استان، گفت: برنامه‌ریزی برای ایجاد هزار و 500 نفر ظرفیت جدید به منظور جمع آوری، نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر در این استان شمالی انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی طالبی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهگی مبارزه با موادمخدر گنبدکاووس افزود: افزایش ظرفیت اردوگاه توسکستان از 100 نفر فعلی به افزون بر هزار نفر و راه‌اندازی یک مرکز جدید با ظرفیت 400 یا 500 نفر در شرق گلستان به مرکزیت گنبدکاووس با همکاری دستگاه‌های متولی و عضو شورا بویژه شهرداری‌ها و بهزیستی انجام خواهد شد.

وی از فعالیت 40 مرکز ترک اعتیاد MMT دولتی در گلستان خبر داد و اضافه کرد: از این پس صدور مجوز برای راه‌اندازی مراکز جدید پس از تصویب در کارگروه مربوطه، به صورت هیات امنایی خواهد بود.

طالبی موادمخدر را از حوزه‌های تخصصی و پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: مطابق آمارهای موجود و تنها در حوزه اجتماعی 55 درصد طلاق‌ها، 35 درصد شرارت‌ها، 65 درصد همسر و کودک آزاری‌ها، 20 درصد قتل‌ها، 40 درصد سرقت‌ها و 60 درصد ظرفیت زندان‌ها در کشور و گلستان به موضوع موادمخدر و اعتیاد ارتباط دارد.

به گفته وی همچنین در کشور ما سالانه 167 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم درحوزه موادمخدر (مبارزه و مقابله و ترک اعتیاد) هزینه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان بابیان اینکه این استان رتبه دوم کشور در شیوع موادمخدر را دارد، بیان داشت: برای کاهش این رتبه همه دستگاه‌های متولی و عضو شورا در قالب یک قرارگاه واحد و همچنین افراد جامعه باید نسبت به موضوع موادمخدر و اعتیاد و درمان معتادان متجاهر احساس مسوولیت کنند.

طالبی از تدوین طرحی ائتلافی باعنوان "پیشگیری و توانمندسازی محله محور" در قالب طرح شهید شوشتری در گلستان خبر داد و افزود: تدوین این طرح توسط بهزیستی درحال انجام است.

وی همچنین برلزوم توانمندسازی و اشتغال معتادان در مراکز ترک اعتیاد گلستان تاکید کرد و گفت: کم توجهی به این موضوع همه تلاش‌ها برای کاهش آسیب‌های مرتبط با موادمخدر و اعتیاد را بی اثر می‌کند.

وی استفاده از ظرفیت نیکوکاران برای ایجاد مراکز ترک اعتیاد و کمک به درمان معتادان و ایجاد اشتغال برای آنها در استان گلستان را ضروری دانست.

فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه گفت: توجه به مساله موادمخدر و اعتیاد و تلاش برای کاهش آسیب‌های این حوزه از دغدغه‌های اصلی نظام و دولت است.

مهدی دهرویه افزود: موفقیت در کاهش آسیب‌های حوزه موادمخدر و نبود معتاد متجاهر در گنبدکاووس، نیازمند هماهنگی، هم‌افزایی و ارتباط بیشتر دستگاه‌های متولی در این شهرستان و تهیه بانک اطلاعاتی از گروه هدف است.

وی تغییر نگاه نسبت به معتاد به عنوان یک بیمار و احساس مسوولیت همگانی برای درمان فرد را ضروری دانست و اضافه کرد: وجود معتادان متجاهر در جامعه زیبنده نیست.

گنبدکاووس با 411 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

برچسب‌ها

ظرفیت مراکز ترک اعتیاد گلستان هزار و 500 نفر بیشتر می‌شود 2